| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 4 de juliol de 2020


dimecres, 19 de juliol de 2006
>

Trias, amb bici per Lió

El líder de CiU coneix «in situ» el sistema públic de lloguer de bicis que Barcelona vol implantar l'any que ve

ROSA M. BRAVO. Lió

+ Trias, amb bicicleta ahir per Lió. Darrere seu, el regidor de CiU Joaquim Forn.
«Es lloga pis. Dues habitacions, cuina i bany. Exterior, sol tot el dia i parada de bicicletes de lloguer a 50 metres.» Anuncis com aquest es poden veure a Lió des de fa uns mesos, de la mateixa manera que és usual la imatge d'una bicicleta platejada, d'aparença robusta i un parafangs a la roda del darrere d'un lluent color vermell, amb el logotip Grand Lyon, transitant per la ciutat a qualsevol hora del dia i de la nit. La ciutat disposa des de fa un any d'una flota de 2.000 bicicletes de lloguer públic, amb un preu reduït: gratis la primera mitja hora i entre un euro i dos euros les hores següents, segons l'abonament. Els dispensadors de bicicletes, que funcionen amb targetes bancàries per assegurar que els usuaris en facin un bon ús –hi ha una fiança de 150 euros que es cobra en cas que no es torni la bicicleta–, estan separats per 300 metres i n'hi ha 173 repartits per tota la ciutat. El fet de tenir una parada de bicicleta a prop s'ha convertit en un valor afegit, igual com ho és tenir el metro i l'estació de tren. Lió, una ciutat amb pocs carrils bici i escassa tradició ciclista, ha acollit amb entusiasme la possibilitat de tenir una bicicleta a l'abast, sense despeses de manteniment ni el maldecap d'haver-li de trobar un lloc en uns pisos cada cop més petits. Així ho expliquen Pascal Chopin, director regional de Rhone-Alpes de l'empresa JC Decaux, i Anthonin Darbon, director de Velo'v a Lyon –el nom del sistema de lloguer de bicicleta públic d'aquesta ciutat. JC Decaux és l'empresa que ha ideat el sistema que s'està aplicant a Lió i que ha despertat l'interès de nombroses ciutats, com ara Barcelona. Una comitiva del grup municipal de CiU, encapçalada per Xavier Trias, va viatjar entre dilluns i ahir a la ciutat francesa per conèixer de primera mà el funcionament del sistema. Trias demana a l'Ajuntament que ho posi en funcionament «de manera valenta» amb la màxima cobertura possible. L'alcalde Joan Clos i el tinent d'alcalde Jordi Portabella van anunciar la setmana passada que Barcelona tindrà el 2007 3.000 bicicletes distribuïdes per 250 punts al costat de parades de transport públic. Segons Chopin i Darbon, el sistema de lloguer de bicis ha pacificat el trànsit a la ciutat. I també ha provocat que els automòbils redueixin la velocitat per conviure amb les bicicletes. Els responsables de JC Decaux assenyalen que els col·lectius més reticents quan es va començar a aplicar el sistema –comerciants i taxistes– estan ara encantats. La raó és simple: «Molta gent va a comprar en bicicleta mentre que si ha de fer-ho amb cotxe s'ho pensa per por de no trobar aparcament. Quan surten de comprar, si van carregats, agafen un taxi.» En aquests moments Velo'v té gairebé 56.000 usuaris, que fan de mitjana trajectes de 17 minuts. El servei no és rendible perquè la major part de recorreguts són gratuïts, però se sufraga amb la quota de mercat publicitari que JC Decaux ha guanyat amb el servei.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.