El I Congrés Català de la Bicicleta va començar ahir amb una pluja de dades sobre lús que fan els catalans daquest vehicle, atès que es va presentar, com a aperitiu, Lenquesta sobre lús de la bicicleta a Catalunya , el primer estudi daquestes característiques que es fa. Segons aquest treball, que ha realitzat per encàrrec de la Generalitat lempresa GESOP, hi ha un contingent duns dos-cents mil catalans que cada dia fan servir la bicicleta i un volum dun milió de catalans que en fan un ús periòdic. La periodicitat, però, pot anar des de més dun cop a la setmana fins a utilitzar-la només en períodes de vacances.
El treball mostra també que dentre aquests usuaris habituals, nhi ha una gran part que la fan servir per passejar (el 28,7%), una altra part que lusen per fer esport (el 25,4%) i la resta, per anar a la feina (9,8%), a estudiar (9,6%) o per viatjar (4,6% fan cicloturisme). Tant si la utilitzen per al lleure i lesport com si la consideren un mitjà de transport, la majoria dels catalans (90%) creuen que calen polítiques per fomentar-ne lús, ja que pràcticament tothom associa la bicicleta amb la salut i el benestar.
La Generalitat ha assumit que la bicicleta és un vehicle en expansió i ha decidit tirar endavant un pla per «situar Catalunya entre els països més avançats en el seu ús», segons va anunciar ahir el portaveu del govern català i conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. En el marc del I Congrés Català de la Bicicleta, Nadal va esbossar alguns aspectes del pla estratègic, que situa la bicicleta com una eina més de mobilitat en tots els plans urbanístics.