dilluns, 17 d'abril de 2006 > La seguretat sota terra
Malgrat la presència dels vigilants contractats per TMB, la seguretat ciutadana dins del recinte del metro és competència dels Mossos dEsquadra, desplegats a Barcelona des del mes de novembre passat. El cos policial disposa duna unitat de transport formada per una trentena dagents, que treballen de paisà per no ser reconeguts a simple vista. A més, els serveis de suport regional i agents uniformats de les comissaries de districte també patrullen per les estacions i els vagons. Es desplacen per tota la xarxa de transport suburbà de la ciutat, però els Mossos tenen identificada la zona que requereix més atenció. Es tracta donze estacions que formen part del «triangle» més conflictiu. Les estacions de Sants Estació, Arc de Triomf i Barceloneta són els vèrtex del triangle que inclou les onze estacions que concentren el 35% dels fets delictius del metro, segons van explicar en el moment del desplegament. Loficina de denúncies del metro de la plaça Catalunya rep entre 30.000 i 40.000 denúncies cada any. La dada dóna una idea del volum dincidències que es produeixen en els transports públics sota terra. La majoria són furts, destrosses i estrebades. Entrar al metro sense validar el tiquet rep una sanció administrativa i és competència dels vigilants. Els Mossos donen a conèixer algunes de les picaresques que es produeixen sota terra per poder perpetrar furts. Els infractors es posen a la porta del metro, creant una pantalla, per dificultar la sortida de la gent i provocar una certa acumulació de persones. En aquest moment és quan aprofiten per robar alguna cartera. Hi ha altres tècniques de distracció, com ara llençar una moneda a terra i mentre algun passatger intenta recollir-la saprofita per robar-li la bossa que porta en un descuit duns segons. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) insisteix que el seu cos de vigilants col·labora estretament amb els agents dels Mossos dEsquadra.
|