dissabte, 10 de desembre de 2005 > Un esquiador de muntanya de 55 anys mor atrapat per una allau a la Cerdanya
L'accident va passar en un lloc de Meranges on es formen allaus i l'alcalde ho va qualificar d'imprudència
MARC BATALLER.
Meranges (Cerdanya) Un home de 55 anys que practicava esquí de muntanya va morir ahir atrapat per una allau a la zona del pic de la Carabassa, a Meranges (Cerdanya). La víctima, Carles Margarit, que era el president de la Societat Catalana de Trasplantament i un prestigiós metge de la Vall d'Hebron, anava amb sis companys més quan va quedar colgat per la neu. Els amics van rescatar-lo i van poder avisar els equips d'emergència, que van traslladar-lo fins a l'hospital de Puigcerdà, on va morir. L'alcalde de Meranges va admetre que els excursionistes van passar per un lloc on es formen allaus i, segons ell, van cometre una imprudència.
El pic de la Carabassa (2.737 m) és aproximadament a una hora i mitja a peu del nucli de Girul, a Meranges. És una zona bastant concorreguda per la gent que practica esquí de muntanya. Generalment, els excursionistes deixen els vehicles a Girul o en una esplanada coneguda com el pla de Campllong i després comencen a pujar pel bosc. Per anar fins al cim de la Carabassa hi ha dues possibles rutes, una de les quals és molt perillosa perquè cada hivern s'hi produeixen dues o tres allaus i no l'agafa gairebé ningú, segons l'alcalde de Meranges, Esteve Avellanet.
El grup de Barcelona, que estava format per set persones, sembla que va agafar aquest trajecte més perillós. L'accident va passar pels volts de les dotze del migdia en un barranc conegut com el clot de Fontberenella, al peu de la Carabassa i on, a vegades, hi baixa la neu del cim -ahir hi havia uns 40 o 50 centímetres de gruix-. Una allau va sorprendre els esquiadors i un d'ells, la víctima mortal, no va poder esquivar-la. L'home va quedar atrapat i els seus companys van avisar els equips d'emergència. Un total de sis vehicles de bombers, dos helicòpters amb metges i grups de rescat, els Mossos d'Esquadra i la Guàrdia Civil es van mobilitzar per anar fins al lloc dels fets. Mentrestant, el grup d'excursionistes van aconseguir treure de la neu la víctima, que estava inconscient i amb aturada cardiorespiratòria -l'home havia estat prop de mitja hora colgat per la neu-. Els metges van poder reanimar el ferit, que va ser traslladat fins a l'hospital de Puigcerdà en estat crític. A les quatre de la tarda, però, es va comunicar la mort de l'excursionista, Carles Margarit Creixell, que era un conegut metge de Barcelona, de 55 anys. Els bombers, a més, van haver d'ajudar la resta de gent a baixar fins a la població de Puigcerdà -l'allau també va ferir lleument un dels esquiadors, que es va fer talls a les mans-. Entre aquesta colla, hi havia el fill de la víctima mortal.
Segons un veí del nucli de Girul, ahir hi havia torb -una ventada que aixeca la neu i dificulta la visibilitat- i era bastant perillós sortir a practicar l'esquí de muntanya. «Fins i tot, a l'helicòpter li va costar molt aterrar», comentava aquest home. L'alcalde de Meranges tampoc no entenia com ahir aquests esquiadors havien decidit passar pel clot de Fontberenella: «Suposo que no sabien que era un lloc tan perillós», apuntava Avellanet, el qual també reconeixia que ahir hi havia bastant de torb.
Risc accentuat
D'altra banda, el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) ha alertat que aquest cap de setmana hi ha un accentuat risc d'allau a tot el Pirineu català. En una escala on el 5 és el valor més perillòs, el SMC col·loca per avui un 3.
|