dimarts, 31 de maig de 2005 > Llàgrimes després de la Patum més tràgica
Milers de berguedans acomiaden el cadàver del jove, indignats contra els violents i les forces de seguretat
MANUEL CUYÀS.
Berga Els habitants de Berga es van moure ahir entre l'església on es van celebrar els funerals per Josep Maria Isanta, el jove patumaire mort divendres a la nit, i l'edifici dels jutjats, on havien de declarar els detinguts acusats de ser responsables de la baralla multitudinària que va acabar tràgicament. També es van moure entre el desconsol i la ràbia. El funeral va omplir l'església de Santa Eulàlia, que presideix la plaça de Sant Pere, on se celebra la Patum. Va ser una cerimònia molt emotiva, concelebrada per vuit sacerdots i que va reunir tots els amics d'Isanta. Davant els jutjats hi va haver gent reunida des de les vuit del matí i durant tot el dia. Per evitar incidents, la jutgessa va interrogar els detinguts a la comissaria dels Mossos.
 + La plaça de Sant Pere, lloc on se celebra la Patum, va ser ahir escenari del funeral del patumaire Josep Maria Isanta. Foto: ALBERTO ESTÉVEZ / EFE.
|
A l'església va plorar tothom. Sobretot quan l'Anna, la promesa del jove de 22 anys mort, va llegir una carta d'amor en què ell preveia la família que formarien i el nom dels fills que tindrien. La noia no va poder acabar la lectura i una amiga la va auxiliar. Tots els amics dels joves, molts d'ells patumaires com Josep Maria Isanta, eren als bancs del davant fent costat a la família. El rector de la parròquia de Santa Eulàlia, mossèn Joan, va cedir la presidència de la cerimònia a mossèn Josep Maria, que havia estat vicari i amic del difunt. Hi va haver tants plors que, en un moment, el paviment de l'església va quedar ple de gotes de llàgrimes, com si hagués plogut. A la sortida, els assistents i els que s'havien hagut de quedar a la plaça van aplaudir el fèretre. L'alcalde de Berga, Ramon Camps, va assistir discretament a la cerimònia, com altres alcaldes dels pobles del voltant i alguns càrrecs de la Diputació de Barcelona que van demanar l'anonimat.
Quan la cerimònia religiosa va acabar, la majoria es va desplaçar fins a l'edifici dels jutjats, on la jutgessa havia de prendre declaració als detinguts. La concentració havia començat a les vuit del matí i es va allargar durant tot el dia. Durant el funeral, es van quedar uns grups de gent vigilant per si la jutgessa aprofitava per fer entrar o sortir els acusats. La concentració va ser seguida per gent de totes les edats i va arribar a reunir fins a 2.000 persones. Es van llançar crits demanant justícia i uns altres criticant l'actitud dels Mossos d'Esquadra, als quals molts habitants de Berga acusen d'haver arribat tard al lloc dels fets de divendres i no haver evitat la mort de Josep Maria Isanta i ferides a altres companys. A la major part de balcons de Berga hi penjaven pancartes d'indignació i llaços negres.
|