|
|
|
> El Nano, l'Índia... > ...i Europa > Polèmica dilluns, 21 de gener de 2008
Aquest mes de gener la companyia automobilística índia Tata Motors ha presentat oficialment el Nano, el cotxe més barat del món. El 'cotxe del poble', com també se'n diu, sortirà al mercat indi a les acaballes d'aquest 2008 al preu de 100.000 rupies, encara no 1.700 euros.
A la presentació, feta el 10 de gener a la fira automobilística de Nova Delhi, Ratan Tata, president de Tata Motors, va fer observar que el Nano era un cotxe assequible, construït d'acord amb les normes de seguretat i d'emissions, de baix consum i poc contaminant. Producte de quatre anys de feina, el Nano fa 3,1 metres de llargària, 1,5 d'amplària i 1,6 d'alçària. El motor, situat al darrere, té 623 centímetres cúbics de cilindrada i 33 cavalls de potència, i la velocitat màxima és de 70 km/h. Pensat com a cotxe familiar, hi caben folgadament quatre passatgers, si bé que els accessoris són mínims: les finestres funcionen manualment i no té aire condicionat, si més no el model estàndard (en sortirà un de luxe); això sí, la gamma de colors és prou àmplia. De primer se'n produiran 250.000 unitats l'any, i Tata Motors espera que devers el 2010 se'n produeixin un milió. El mercat inicial de destinació serà l'Índia, tot i que la idea és d'exportar-lo als països en vies de desenvolupament.
El Nano, l'Índia...
+ 10 de gener: Ratan Tata presenta el 'cotxe del poble'.
A la presentació del Nano, Ratan Tata va dir que, a l'Índia, havia observat moltes famílies senceres damunt una motocicleta o un ciclomotor: el pare, conduint; el fill, dret al davant; la mare, asseguda al darrere, amb un infant als braços; i que, en vist d'això, havia tingut la idea de concebre un cotxe com el Nano. Afegim-hi naturalment, el factor econòmic: l'Índia és una potència emergent, amb una classe mitjana incipient i amb moltes possibilitats de creixement. N'hi ha prou de pensar que sols set indis de cada mil tenen automòbil i que, d'aquí a vuit anys, l'Índia podria esdevenir el setè mercat automobilístic mundial.
...i EuropaEl Nano compleix la normativa d'emissió de gasos contaminants Euro 4, de la Unió Europea, vigent des del 2005. Una altra cosa és la seguretat, segons que apunten els experts: no disposa, per exemple, de coixí de seguretat. Adaptar, doncs, el flamant cotxe a la normativa de seguretat europea n'encariria, poc o molt, el preu. De totes maneres, segons informació recollida per l'agència de notícies Reuters, Tata Motors ha deixat oberta la possibilitat d'introduir-lo al mercat europeu.
Polèmica
+ Tata Motors es defensa de les crítiques que apunten a l'impacte negatiu sobre les ciutats índies.
El Nano ha rebut tant elogis com crítiques. Entre les crítiques, n'hi ha que apunten a l'impacte negatiu sobre les ciutats índies, ara ja molt contaminades i de tràfic intens. Tata Motor replica que el Nano és un cotxe ecològicament eficient, amb un nivell baix d'emissió de diòxid de carboni i menys contaminant que no pas les motocicletes fabricades actualment a l'Índia (que hi són el mitjà de transport més habitual).
|
Investiga
> La presentació del Nano, en vídeo.
> Dacia Logan, model de baix cost del mercat europeu.
I també...
- Què fa el Nano tan barat?
- Qui és Ratan Tata?
- Conduir a l'Índia: l'anarquia civilitzada.
- Perfil d'aquest país.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |