|
|
|
> Energies solars: tèrmica... > ...i fotovoltaica > Rànquing europeu dijous, 20 de setembre de 2007
Els dies 22-24 de setembre, dins el programa de les festes de la Mercè, es farà al parc de la Ciutadella de Barcelona el Festival Solar, de to popular, cultural i lúdic per a divulgar la sostenibilitat en tots els àmbits.
Organitzat per la Fundació Terra i l'Associació per la Difusió de Tecnologies Sostenibles (ADTS), el Festival Solar té tres eixos: la cultura del medi, la mobilitat sostenible i l'energia solar. Hi ha programades un fum d'activitats. N'hi ha que es faran tots tres dies, permanentment: 'Jo sóc la solució', centrada en el canvi climàtic; l'exposició 'Els colors del sol', que acostarà les energies renovables a la xicalla; l'espai 'Conducció eficient', en què professionals de la conducció explicaran els trucs més útils per a reduir el consum de combustible... També hi haurà un circuit on es podran provar bicicletes elèctriques i cotxes solars. Consignem, a banda, tres activitats més, aquestes a horari fix: 'Solar Xef', una exhibició culinària a base de tecnologies solars; la 'xocolatada solar' (xocolata desfeta amb energia solar); i la 'Marxa X', un ral·li de vehicles elèctrics i solars pels carrers de Barcelona. El Festival Solar ens dóna peu a ocupar-nos de l'energia solar, una de les anomenades energies renovables, obtingudes de matèries en principi inexhauribles, no contaminants i no generadores de residus.
Energies solars: tèrmica...
+ Per a atènyer el màxim rendiment, els captadors solars tèrmics s'han d'orientar a migjorn.
La radiació solar és la principal font d'energia renovable. Podem dir que hi ha dues menes d'energia solar: la tèrmica i la fotovoltaica. La tèrmica transforma la radiació solar en energia calorífica per mitja d'un captador que actua d'efecte hivernacle i que la transmet a un fluid. El sistema més emprat és el de baixa temperatura, inferior als 100 °C, destinat a produir aigua calenta sanitària (dutxes, cuines...), calefacció, refrigeració i a climatitzar piscines.
...i fotovoltaica
+ Panell fotovoltaic.
Aquesta energia s'obté de transformar la radiació solar en energia elèctrica. Els ginys que fan possible aquesta transformació són les 'cèl·lules solars', disposades en panells i fetes de materials semiconductors, com el silici. La producció pot anar destinada a la xarxa elèctrica pública o a l'indret de la instal·lació fotovoltaica mateix (per exemple, cases allunyades de la xarxa elèctrica).
Rànquing europeuA la Unió Europea els col·lectors d'energia solar tèrmica ocupen més de tres milions de metres quadrats (creixement durant el 2006: 44,3%), la meitat a Alemanya, seguida, a molta distància, de França, Àustria, Grècia, Itàlia, Espanya i Xipre. Aquesta illa és el primer país en metres quadrats instal·lats per habitant: 730,9 m, per sobre d'Àustria, Grècia i Alemanya, país que també domina, i de molt, el mercat fotovoltaic mundial, al davant del Japó i dels Estats Units.
|
Investiga
> Atles de la radiació solar a Catalunya.
> L'energia del Sol: unitat didàctica.
> Vídeos d'energies renovables.
I també...
- Avantatges de l'energia solar.
- Un mosaic contra el canvi climàtic.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |