|
|
|
> Funcionament > Infraccions i pèrdua de punts > L'experiència europea dissabte, 1 de juliol de 2006
Avui, 1 de juliol, entra en vigor el carnet de conduir de punts, que va obligar a modificar la llei de trànsit. El nou sistema pretén modificar la conducta dels infractors i, d'aquesta manera, reduir l'índex d'accidents, que és molt elevat.
En efecte, amb aquest sistema, punitiu i reeducador ensems i que apel·la a la responsabilitat del conductor, les autoritats governamentals confien a reduir el nombre de víctimes a la xarxa viària. Segons que diuen les campanyes informatives de l'administració, el 80% dels ciutadans es pensa que el carnet de punts contribuirà a una millor conducció. Nogensmenys, també s'han aixecat veus de preocupació entre els professionals del transport, sobretot si se n'acaba fent una aplicació estricta o arbitrària. (I és que, en el cas que un professional perdi el carnet, no el podrà recuperar fins al cap de tres mesos.) Sobre això, el Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya ja ha fet unes previsions, i són aquestes: dels 4.000.000 de conductors que hi ha al Principat, 6.000 perdran el carnet de conduir, i 250.000 perdran punts; i d'aquests, 22.000 en perdran 4 o més.
Funcionament
+ El carnet de punts pretén reduir l'índex d'accidents.
El sistema de punts funciona de la següent manera: tots els conductors tenen, de partença, el mateix nombre de punts: 12, llevat dels conductors novells, que encara no faci tres anys que tenen el carnet de conduir, que sols en tenen 8. Ara, les infraccions denunciades resten punts, i pot passar que hom els perdi tots, cosa que equival a la retirada del carnet. En un cas així, el conductor haurà d'esperar mig any per tornar a conduir (un any si és reincident), però abans haurà de fer i superar un curs de reeducació i de sensibilització viàries i una prova teòrica.
Infraccions i pèrdua de punts
+ No aturar-se davant un senyal de parada obligatòria resta 4 punts.
És clar que el nombre de punts perduts varia segons la infracció. Per exemple, circular sense llums o fer-ne un mal ús és penat amb la pèrdua de 2 punts, igual que ultrapassar de 21-30 km/h el límit de velocitat permesa; fer ús manual del telèfon mòbil, anar sense corretja de seguretat o sense casc resta 3 punts, i 4, no aturar-se davant un senyal de parada obligatòria o un semàfor vermell; conduir amb un nivell d'alcoholèmia superior a 50 mg/l o anar a una velocitat un 50% per sobre del límit establert farà perdre la meitat dels punts inicials: 6.
L'experiència europea
+ El carnet de punts ja s'aplica a uns quants països de la Unió Europea.
El carnet de punts ja s'aplica a països de la Unió Europea com Alemanya, França, Itàlia, Luxemburg i la Gran Bretanya (al Reialme Unit, hi és vigent des del 1982). De fet, les autoritats espanyoles en justifiquen la implantació pels bons resultats obtinguts en aquells països. A França, per exemple, han notat una minva de l'accidentalitat de més del 10%, i el 75% dels conductors que han perdut algun punt, no n'han tornat a perdre cap més durant dos anys. A Itàlia, quatre de cada deu conductors diuen que circulen amb més prudència.
|
Investiga
> Preguntes i respostes sobre el carnet de conduir de punts.
> Les infraccions que es penalitzen amb pèrdua de punts.
I també...
- Què diuen els senyals de circulació?
- Guia interactiva d'educació viària.
- Normes no escrites que milloren la seguretat viària.
Portada |
Europa Press |
El Punt |
La premsa |
Especials |
Diari de l'escola |
LesFinances.info |
Editorials |
Mail obert |
Els blocs |
Lletres
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Tecnologia i ciència | Solidaritat | Cap de 7mana | Campus | El 9 | Presència | Fòrums | Enquestes | Xat | Correu
Traductor | Edicions en Pdf | Wap-pda | Biblioteca | Lletra més grossa
Què és VilaWeb? Publicitat Mapa web Contacte | Una web de Partal, Maresma i Associats, S.L. |