30.07.2026 19:55
Aquesta setmana, ha fet 750 anys de la mort del rei Jaume I, el personatge més important de la nostra història. Un rei que no tan sols va protagonitzar la incorporació dels regnes musulmans que conformaven l’actual País Valencià i les Illes a la catalanitat, sinó que va contribuir com ningú a definir els grans trets de la nació que som, dels Països Catalans.
750 anys de la mort de Jaume I: on s’amaga la commemoració? Mail Obert Núria Cadenes
Però, curiosament, o no tan curiosament, les institucions del nostre país han passat de puntetes per aquesta commemoració tan important que ens defineix. A VilaWeb, com a mitjà dels Països Catalans, no volíem passar per alt una data tan destacada, i hem cregut que era un bon moment per a analitzar per què és tan important mantenir aquesta realitat dels Països Catalans. Per què és més necessari que mai treballar conjuntament tots els territoris, ara que vivim uns temps convulsos d’atacs constants.
I per analitzar-ho, hem convidat a La tertúlia proscrita els presidents de tres de les entitats sobiranistes més importants del país: el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich; la presidenta d’Acció Cultural del País Valencià, Anna Oliver, i el president de l’Obra Cultural Balear, Antoni Llabrés. Totes tres, a més, formen conjuntament la Fundació Llull, que aquesta setmana ha anunciat que vol transformar-se en una nova organització europea transestatal amb l’àmbit d’actuació centrat en els Països Catalans.
La tertúlia proscrita s’emet cada dijous i es pot seguir en vídeo, com un programa de televisió, a les pàgines de VilaWeb i a YouTube. També es pot escoltar en format de pòdcast a Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts i Amazon Music al cap d’unes quantes hores.