Volta, Scutum, Rieju i Torrot faran l’escúter elèctric català

  • Article d'Eva García publicat originalment al Punt Avui

VilaWeb
Redacció
27.12.2015 - 02:00
Actualització: 27.12.2015 - 02:39

Quatre empreses catalanes líders en el sector del motor s’han unit per fabricar la primera motocicleta elèctrica 100% catalana. Es tracta de Volta, Scutum, Torrot i Rieju, totes elles catalanes i algunes de llarg recorregut industrial, que s’han unit en el que consideren “un projecte de país”. L’acord es va rubricar ahir a la seu del Departament d’Empresa i Ocupació, que ha promogut la unió i hi dóna suport econòmic, tot i que el projecte serà en principi de caràcter privat. Així, Volta, Scutum, Torrot i Rieju compartiran coneixements, disseny, tecnologia i mà d’obra per fabricar conjuntament una escúter elèctrica catalana, de la qual es preveu que es produiran unes 10.000 unitats anuals a partir del 2017 sota una única marca, el nom de la qual encara no s’ha fet públic. Els fabricants recordaven que el producte final, de segment mitjà alt, es destinarà a l’usuari final i no tant per cobrir flotes de vehicles. El nou projecte suposarà la creació de 30 nous llocs de treball entre directius, mecànics, operaris i administratius. La motocicleta tindrà una potència similar a la d’un escúter de 125 centímetres cúbics i comptarà amb dues motoritzacions possibles (4 kW i 8 kW), llantes de 16 polzades, òptiques LED, seient per guardar el casc i es vendrà al preu aproximat de 4.000 euros, bateries incloses. El motor estarà instal·lant a la roda posterior. Tenint en compte que s’ha fet pensant en una motocicleta eminentment urbana, l’autonomia inicial de les bateries serà de 50 quilòmetres a una velocitat de 100 km/h, així que a menor velocitat –la permesa per ciutat– l’autonomia serà major.

La inversió estimada és d’uns 10 milions d’euros, dels quals 3 els aportarà la Generalitat de Catalunya a través d’un crèdit participatiu que es destinarà, entre d’altres, a cobrir despeses com són els processos d’homologació. La resta del capital l’aportaran les quatre companyies, en un percentatge encara per concretar, a través dels seus actius. En aquest sentit, es preveu previst que l’assemblatge de la nova moto es faci a les instal·lacions que Rieju té a Figueres. El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el director general d’Indústria, Antoni Grau, van coincidir a dir que la creació d’aquest consorci no té com a objectiu la recerca d’un prototip de moto elèctrica sinó que es tracta d’un “projecte d’implantació industrial”. “El repte és disposar a Catalunya d’una indústria de motos elèctriques que sigui competitiva a partir d’un producte ben fet però encertar també en el posicionament del producte”, va dir Grau, tot i que els fabricants insistien que “Catalunya té la indústria però també té el mercat” necessari perquè el nou projecte funcioni amb èxit.

Qui és qui en el nou projecte

El conseller Felip Puig va insistir ahir en recordar que, malgrat l’impuls públic (la Generalitat hi aporta diners i l’Ajuntament de Barcelona hi dóna suport, tot i no aportar ni un euro), aquest és un projecte privat. El consorci industrial està integrat per quatre grans empreses del sector.

Scutum, dedicada al disseny, desenvolupament i fabricació de vehicles elèctrics de 2 i 3 rodes, va iniciar la seva activitat l’any 2011 a Esplugues de Llobregat. Torrot, la històrica marca de bicicletes, reconvertida ara en una companyia de “mobilitat personal interconnectada”, té la seu a Mataró i va comprar la gironina Gas Gas el mes de novembre passat. Rieju i Volta, totes dues de Figueres, tenen però una trajectòria ben diversa. La primera, fundada el 1934, és líder al sector i va començar el 2012 a fer el seu primer escúter elèctric. Pel que fa a Volta, va néixer el 2012 i només fa motos elèctriques.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any