Aquest estiu, torna a haver-hi vagues, anul·lacions i retards als aeroports, a causa de les protestes dels treballadors, que aprofiten l’època amb més trànsit aeri per fer pressió a les empreses i fer sentir les reivindicacions. Dues empreses es troben en conflicte ara mateix: Ibèria i Ryanair.

El trànsit aeri dels mesos de juliol i agost és una cinquena part del total, a causa del turisme. Aeroports com els del Prat (Barcelona), Son Santjoan (Palma), Alacant-Elx, Manises (València) i Eivissa són els que acumulen més vols i més passatgers dels quinze que hi ha en total. Els retards gairebé s’hi han triplicat, a causa de la vaga de controladors francesos, entre més raons. A continuació us desgranem les vagues confirmades ara per ara. Anirem ampliant la informació a mesura que es vagi sabent.

La vaga de Ryanair (25 i 26 de juliol)
Ryanair ha confirmat l’anul·lació del 12% dels vols que tenia prevists el 25 i 26 de juliol amb motiu de la vaga convocada pels tripulants de cabina (TCP) a Espanya, Bèlgica i Portugal. Segons Ryanair, la vaga podrà afectar dos-cents vols diaris dels vuit-cents trenta que opera a l’estat espanyol, és a dir, un 24%. Calculen que a Portugal potser n’alterarà cinquanta (27%), igual com a Bèlgica (31%). En total, a Europa hi haurà uns tres-cents trajectes afectats (12%).

Desconvocada la vaga de personal de terra d’Iberia
Els sindicats han aprovat de desconvocar la vaga de personal de terra a l’Aeroport de Barcelona-El Prat que estava prevista pels dies 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost, en un ‘acte de confiança amb la direcció de l’empresa mentre continuen les negociacions’, segon que han explicat. L’anunci l’ha fet el president del comitè d’empresa d’Iberia a Barcelona, José Ramírez, després d’una reunió de mediació a la Conselleria de Treball de la Generalitat de Catalunya que ha durat més de sis hores.

En els últims dies, tant els sindicats com els mediadors havien reconegut que l’acord estava ‘a tocar’, però la companyia havia decidit de ‘no acceptar-lo’ després d’una trucada a última hora als seus representants, segons el secretari general de Treball, Afers Socials i Família, Josep Ginesta. Els treballadors havien recriminat a l’empresa que ‘supediti’ problemes concrets de l’aeroport a un acord estatal, un fet que entenen que ‘deixa sense capacitat de negociar als treballadors de Barcelona’. Amb tot, Ginesta es mostrava confiat que arribés un acord.

Fa una setmana els sindicats USO, CCOO i UGT van arribar a un acord amb la patronal de handling Aseata per a desconvocar la vaga del personal de terra dels aeroports espanyols prevista per al 31 de juliol.

Què fer si el teu vol està afectat?
En el cas de Ryanair, la companyia ha ofert a tots els afectats la possibilitat de ressituar-se en un vol alternatiu que operi set dies abans o després del 25 i 26 de juliol. També els ha ofert l’opció de rebre el reemborsament complet dels bitllets. En el cas d’Ibèria, VilaWeb ha provat de contactar amb la companyia, però no ha obtingut resposta.

Sigui com sigui, tal com indica el Parlament Europeu i el Consell de la Unió Europea, si el vol es retarda, el passatger té dret de rebre una indemnització d’un màxim de 600 euros. En el cas que el vol s’anul·li i la companyia no avisi, com a mínim, amb 14 dies d’antelació, o hi hagi un retard superior a tres hores, hi ha d’haver una compensació econòmica, exceptuant casos de força major. La compensació econòmica dependrà de la durada del vol i els quilòmetres recorreguts, 250 euros en trajectes de fins a 1.500 quilòmetres en línia recta, 400 euros fins a 3.500 i 600 euros si la distància és superior.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb