Un impressionant gràfic interactiu explica el paper clau dels avions en la crisi del coronavirus

  • El gràfic demostra que l'extensió global del virus va vinculada al trànsit aeri, per la qual cosa cal tancar els aeroports

VilaWeb
Redacció
23.03.2020 - 18:43
Actualització: 23.03.2020 - 23:51

El diari The New York Times ha publicat aquest impressionant gràfic interactiu, que demostra que els avions i la facilitat de viatjar han estat determinants en l’expansió de la pandèmia del coronavirus.

El gràfic presenta d’una manera molt entenedora dades basades en diversos estudis i en les xifres oficials de vols i ocupacions de vol. El text són en anglès però tot seguit els resumim en català.

Els primers casos van aparèixer al mercat de peix de Huanan (Wuhan), a prop de l’estació de trens. Wuhan té onze milions d’habitants i és un nus important de comunicacions de la Xina.

A final de desembre ja n’hi havia dotzenes de casos però no se sabia exactament què era. Tot i això es calcula que ja hi havia milers de portadors del virus. La Xina va informar-ne l’OMS el 31 de desembre, quan va considerar que podia ser un brot epidèmic.

És important de remarcar que el primer de gener, durant la celebració de l’any nou lunar, milions de xinesos van desplaçar-se amb avió a les poblacions d’origen. El mapa mostra les rutes que van seguir. Aquell dia 175.000 persones van sortir de Wuhan i durant les tres setmanes següents set milions de persones més, abans no fos ordenat el confinament. Milers de viatgers ja s’havien infectat.

El 21 de gener les autoritats xineses van reconèixer la transmissió humana del virus, però en aquell moment ja hi havia malalts a totes les grans ciutats xineses. L’endemà passat es va prendre la decisió de tancar Wuhan. Ja hi havia focus actius en moltes més ciutats.

El trànsit internacional d’avions de Wuhan a començament de gener continuava essent normal i milers de persones van volar de Wuhan a ciutats de tot el món. Els qui ja estaven malalts van transportar el virus. A Nova York, per exemple, cada mes hi arribaven de mitjana 900 persones de Wuhan, 2.200 a Sidney i 15.000 a Bangkok, la principal destinació estrangera de Wuhan estant. El primer cas fora de la Xina conegut va ser a Bangkok: una dona que va viatjar sense cap control des de Wuhan malgrat tenir tots els símptomes de la malaltia.

A partir d’aleshores van aparèixer casos en ciutats de tot el món, com ara Hong Kong, Tòquio, Singapur i Seattle, vinculats a les principals rutes aèries provinents de Wuhan. Els experts creuen que el 85% dels viatgers infectats no van ser detectats i van poder more’s sense entrebancs.

Fins a final de gener les companyies aèries no van començar a cancel·lar els vols de Wuhan, però ja era tard: hi havia brots identificats en trenta ciutats de vint-i-sis països. Aleshores, la pandèmia va començar a partir de brots de tot el món que ja afectaven gent que no havia viatjat a la Xina. El primer de març la Xina ja no era el principal focus de la pandèmia.

A partir d’aquell moment la Xina va començar a identificar i confinar sistemàticament tots els pacients, amb la qual cosa les xifres de contagi van començar a baixar.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any