ACN Barcelona.-Una quarantena de candidats a bombers demanen que es declari nul·la la part de circulació de la prova de conducció per presumptes irregularitats. Concretament denuncien que diversos opositors van poder veure i enregistrar l’examen mentre el realitzaven els del primer torn, el 14 de juliol, ja que l’exercici es va desenvolupar en un espai a l’aire lliure. Així ho fan constar en les reclamacions que han presentat al Tribunal qualificador del procés opositor i a les quals ha tingut accés l’ACN. Els denunciants disposen de diverses imatges i vídeos que mostren com candidats dels torns següents miren amb prismàtics i enregistren el circuit, si bé els opositors havien de desconèixer el recorregut. Aquest és un dels principals greuges que al·leguen, però en tenen altres, com la suposada filtració dels ítems puntuables. La Subdirecció General d’Administració i Recursos Humans de Bombers admet que “a les zones contigües al recinte no podíem prohibir la presència de persones ni tampoc impedir que enregistressin imatges o filmacions”, tot i que assegura que no existeixen diferències en els resultats en funció dels dies en què es va realitzar la prova.

Després d’enviar les reclamacions individuals al Tribunal qualificador, una quarantena d’opositors tenen previst presentar en els propers dies un recurs d’alçada al Departament d’Interior perquè declari nul·la, com a mínim, la part de circulació de la prova de conducció, que és la tercera fase de les oposicions al cos de Bombers i que dóna el bitllet per a l’entrevista final. Els denunciants afirmen que les circumstàncies en què es va realitzar la prova, en diversos torns del 14 al 17 de juliol, van vulnerar els “principis d’igualtat i equitat” que han de regir unes oposicions, segons documentació a la qual ha tingut accés l’ACN. La prova de conducció es va realitzar a les instal·lacions de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), a Mollet del Vallès (Vallès Oriental), i diversos candidats denuncien que no es va impedir que les persones que van realitzar la prova l’endemà del 14 de juliol poguessin visualitzar i enregistrar l’exercici, que va tenir lloc en un espai tancat però a l’aire lliure. Les fotografies i vídeos que mostren com altres candidats observen i enregistren les proves de circulació van publicar-se a les xarxes socials. “És una situació que va esdevenir tan pública i notòria que els mateixos examinadors i les persones que feien el seguiment del concurs d’oposició van ser interpel·lats al respecte durant el desenvolupament dels mateixos fets”, assenyalen en les reclamacions els denunciants, cap dels quals vol erigir-se en portaveu de moment. Els opositors van protestar en el mateix moment de la prova, però ni “les circumstàncies” ni l'”emplaçament” van permetre “la correcció i impediment del greuge”. Els denunciants puntualitzen que, en anteriors oposicions, no s’havia produït aquesta situació de desavantatge ja que la prova era en el recinte de l’escola de conducció espai Can Padró, on no es permetia l’accés a ningú. Per això lamenten que les persones que es van examinar més tard “van disposar d’un avantatge determinant respecte als primers opositors” i que es va “desvirtuar plenament el principi d’igualtat i equitat rector de tot procés de selecció pública”.Segons les reclamacions enviades al Tribunal qualificador, a partir del 14 de juliol també es van filtrar els ítems puntuables en l’exercici de circulació. Els denunciants asseguren que “existeix un document amb el llistat dels diferents ítems que es van fer servir per valorar la prova de conducció” i que aquesta informació va situar els opositors del primer torn o els que no van tenir-hi accés en una situació “encara més desavantatjosa”. La Subdirecció defensa que la prova va ser en un recinte tancat i que no es podien gravar imatges des de dins La Subdirecció General d’Administració i Recursos Humans de Bombers ha confirmat a l’ACN que té coneixement de les al·legacions i subratlla que les proves van tenir lloc en un recinte tancat, d’acord amb les bases de la convocatòria. Si bé dins el recinte no es van poder fer fotos ni enregistrar vídeos –excepte els autoritzats de premsa de Bombers- i es va prohibir l’entrada d’acompanyants i de qualsevol persona que no estigués convocada, des de la Subdirecció reconeixen que no es va poder impedir l’enregistrament d’imatges en el moment de l’exercici des de fora de les instal·lacions. A més, des de la Subdirecció expliquen que una vegada es van disposar dels resultats de la prova de conducció, es va fer un estudi estadístic i “es va observar que no existien diferències de resultats entre els dies de realització de la prova”, asseguren. Crítiques perquè els avaluadors eren membres del cos i perquè la prova es va fer amb camions de Bombers Un altre dels arguments que esgrimeixen els denunciants és que els examinadors de la prova de circulació van ser en la seva totalitat funcionaris del cos de Bombers, mentre que la Llei de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública explicita que “en cap cas, i llevat de les peculiaritats del personal docent i investigador, els òrgans de selecció podran estar formats majoritàriament per funcionaris pertanyents al mateix cos que s’ha de seleccionar”. Des de la Subdirecció repliquen que els examinadors no valoraven la prova com a bombers, sinó com a formadors de conducció de l’ISPC, designats pel Tribunal com a especialistes en la matèria, segons indiquen les bases de la convocatòria. També precisen que els avaluadors van rebre una formació específica per a la prova que tenia com a objectiu la unificació de criteris d’avaluació. Precisament els denunciants també critiquen una manca de criteris d’avaluació definits i que un mateix error es va puntuar diferent segons l’instructor. Una altra de les queixes és que la prova es realitza amb el camió de Bombers, ja que consideren que situa en desavantatge els candidats que no han pogut conduir aquest vehicle abans i demanen que l’examen es faci amb un camió estàndard. També asseguren que els dies previs a la prova alguns opositors van poder entrenar-se en parcs de Bombers. Alguns denunciants apunten que aquesta possibilitat per preparar-se l’examen es podria comprovar revisant els GPS dels camions.

Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors voluntaris, que amb el seu suport econòmic i periodístic són la clau perquè VilaWeb us arribi cada dia. Si podeu contribuir amb una petita quota a fer de VilaWeb un mitjà encara més independent i de més qualitat, us demanem que us apunteu clicant ací.