La UE prorroga una setmana més les sancions contra Rússia per la invasió d’Ucraïna

  • Els vint-i-set estats ampliaran fins al 22 de setembre a mitjanit les restriccions, que afecten 2.600 persones i entitats, mentre continuen negociant-ne la renovació

VilaWeb
Els ministres d’Afers Estrangers assisteixen a un Consell d’Afers Estrangers amb el ministre d’Afers Estrangers d’Ucraïna (fotografia de François Lenoir / European Council / DPA).
14.09.2026 - 19:35
Actualització: 14.09.2026 - 19:43

Els estats membres de la Unió Europea han acordat de prorrogar set dies més, fins al 22 de setembre a mitjanit, les sancions contra prop de 2.600 persones i entitats arran de la invasió d’Ucraïna. Les mesures havien d’expirar el 15 de setembre, però la manca d’acord per a renovar-les ha portat els vint-i-set a concedir-se una setmana addicional per continuar-ne el debat.

Aquesta decisió s’ha pres en una reunió dels ambaixadors dels vint-i-set a Brussel·les, que han optat per una pròrroga extraordinària per a permetre que els estats examinin a fons les propostes de renovació abans de tornar-ne a parlar.

Un portaveu de la presidència del Consell de la UE, que correspon actualment a Irlanda, ha explicat que la pròrroga volia donar “temps addicional” als membres per a examinar detalladament les propostes de renovació, mentre continuen les consultes per a mirar d’arribar a un acord.

“La renovació de les llistes és essencial per a continuar debilitant la maquinària de guerra de Rússia i mantenir la pressió sobre les persones i entitats que hi donen suport, la fan possible i se’n beneficien”, ha defensat el portaveu, que ha ressaltat que tancar la renovació era una de les prioritats del seu país.

Els vint-i-set hauran de completar ara els procediments jurídics necessaris per a fer efectiu l’allargament d’una setmana, i és previst que els ambaixadors europeus tornin a debatre pròximament la renovació del règim de sancions en una nova reunió.

Les mesures vigents actualment afecten unes 2.600 persones i entitats, inclouen la congelació d’actius i la prohibició de posar fons o més recursos econòmics a la seva disposició, a més de restriccions de viatge al territori comunitari en el cas de les persones físiques.

La darrera renovació d’aquest règim va ser el març passat, quan els vint-i-set membres van acordar d’allargar sis mesos més, fins al 15 de setembre, les sancions contra els responsables de minar o amenaçar la integritat territorial, la sobirania i la independència d’Ucraïna.

Aquestes mesures formen part del conjunt de sancions que la UE va adoptar contra Rússia arran de la invasió d’Ucraïna, el febrer del 2022, amb l’objectiu de debilitar-ne la base econòmica, privar-la de tecnologies i mercats clau i limitar-ne la capacitat de continuar la guerra.

Fer-me'n subscriptor