Uber torna a operar Barcelona des d’avui

  • Només podran operar aquells vehicles amb llicències VTC

VilaWeb
ACN
13.03.2018 - 08:54
Actualització: 13.03.2018 - 09:14

El servei de transport de viatgers Uber torna a operar a Barcelona des d’aquest dimarts a primera hora del matí sota la marca UberX i amb vehicles que disposen de llicències VTC. Ho fa després de més de tres anys sense oferir servei i amb l’oposició del sector del taxi, que ja va anunciar que rebria l’empresa nord-americana amb mobilitzacions i amb un explícit ‘Benvingut a l’infern’. En aquest sentit, el sindicat Elite va qüestionar les llicències VTC que Uber utilitzarà per operar a Barcelona i va recordar davant les informacions que apuntaven que la flota arribaria als 150 vehicles que Yimi, l’empresa que col·labora amb la companyia nord-americana, només disposa de 20 permisos.

Segons Uber, els usuaris els havien traslladat el seu interès perquè prestessin servei a Barcelona. En aquest sentit, assegura que durant el 2016, més d’un milió de persones van obrir l’aplicació a la capital catalana i més de mig milió ho van fer a l’estiu passat. El servei es pot demanar des de qualsevol punt de la ciutat descarregant-se l’aplicació i acordant un punt de recollida i de destí amb el client i sabent el preu del servei abans de començar el trajecte.

Els preus que ha establert l’empresa són de 16 cèntims per minuts i 1,42 euros per quilòmetres, amb una tarifa mínima per trajecte de 5,50 euros. Segons calcula Uber, suposa un estalvi del 15% en els trajectes més habituals i d’un 20% en viatges a l’aeroport.

La tornada d’Uber a Barcelona ha posat en peu de guerra al sector del taxi, que ja ha anunciat mobilitzacions. Durant quest període d’absència, l’empresa ha vist com El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) considerava, a finals de l’any passat, que els seus serveis s’ajustaven als definits com un servei de l’àmbit dels transport i, per tant, havien d’estar sotmesos a les seves exigències. La decisió anava en la línia de les conclusions prèvies no vinculants emeses per l’advocat general del TJUE, Maciej Szpunar, que ja va determinar al maig que l’estat espanyol pot obligar Uber a operar amb llicència.

La sentència del tribunal europeu va arribar després que l’associació professional Elite Taxi de Barcelona interposés el 2014 una demanda davant del jutjat mercantil 3 denunciant que els serveis d’Uber eren ‘competència deslleial’.

De fet, Uber va deixar d’operar a tot Espanya a finals d’aquell any arran d’una sentència d’un jutjat mercantil de Madrid que va ordenar el cessament de les seves activitats de transport de passatgers a través d’UberPOP. Posteriorment, l’empresa va recuperar les operacions però només a la capital espanyola i amb 3 serveis: UberX, negoci de conductors professional amb llicència VTC (de vehicles amb conductor professional); UberOne, servei de xofer ‘premium’ amb cotxes elèctrics; UberEats, servei d’entrega de menjar a domicili. En un primer moment, la companyia va instal·lar la seu social a Barcelona, però la recuperació del servei només a Madrid va fer que la traslladés allà.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any