La veritat és que no entenc com és que no se m’havia acudit abans, de fer una recepta com aquesta, que és tan bona, tan bonica, tan saludable, tan fàcil de fer.

Els maduixots els trobem a final d’hivern i durant la primavera, per tant, els podem comprar a qualsevol fruiteria. El kiwi i el mango, els trobem tot l’any a mercat. Ja vam parlar dels maduixots (a la recepta del pastís de formatge amb maduixots) i del kiwi (a l’article del caprici de kiwis amb tomàquet i anxoves), i ressaltava l’aportació de potassi, calci, fòsfor, ferro, vitamina A, vitamina B (àcid fòlic) i molta vitamina C en totes dues fruites.

És molt habitual fer batuts barrejant totes les fruites amb llet, però en aquesta recepta les trobareu per separat, d’aquesta manera en podreu identificar cada sabor i cada textura. Com que és un batut amb tota la polpa, l’efecte serà el mateix que si us mengéssiu la fruita sencera.

El mango

És el fruit nacional de l’Índia, el Paquistan i les Filipines. Es conrea a les zones de clima tropical i subtropical on no glaci i, actualment, també se’n pot trobar a Andalusia. L’arbre (Mangifera indica) és molt alt i pot arribar a fer 30 metres d’alçària i tenir una capçada de 10 metres de diàmetre. A l’Índia es troba de forma silvestre per tot arreu.

És una fruita de mida gran que té un pinyol molt gros i pla al centre, la qual cosa fa que costi de tallar. A l’hora de comprar-lo cal tenir en compte que desprengui aroma i que no sigui dur.

Nutricionalment és molt ric en aigua (80%), aporta poques quilocalories, molta fibra i conté molts minerals (potassi, calci, fòsfor, ferro) i una xifra molt elevada de carotenoides (provitamina A), vitamina E, àcid fòlic i vitamina C.

Com aconseguir que no es barregin les fruites

A la fotografia podeu veure que els tres colors de les fruites estan clarament diferenciats i no es barregen. A baix, hi ha el mango, que és una mica més dens. Al mig, una llenca més fina de kiwi, perquè amb menys quantitat n’hi ha prou (si no, dominaria massa el gust). A dalt de tot, hi posem el batut de maduixa, que és el que té una textura més líquida. Així i tot, la fibra i la consistència de la fruita batuda fa que les tres capes, amb densitats diferents, quedin ben separades. Malgrat això, entre la capa de mango i la de kiwi hi he posat una galeta tipus Maria i entre la de kiwi i la de maduixots, també.

La galeta que he triat és una galeta Núria integral perquè, tot i que en contacte amb la fruita la galeta s’estovarà, el fet que sigui integral li farà mantenir una textura més consistent.

Perquè la imatge fos més bonica i vistosa he utilitzat una copa molt gran, però la quantitat que hi cap, per a una persona, és exagerada. Amb el que hi cap en aquesta copa es podrien omplir dos vasets més petits. Us recomano de fer servir gots de iogurt, vasos baixos i amples o copes petites que tinguin un diàmetre que permeti que hi poseu les galetes Maria.

Ingredients per a quatre racions

–250g de maduixots (entre 7 i 10, depenent de la mida)
–250g de mango (una peça sencera)
–200g de kiwi (dues peces)
–8 galetes integrals

Preparació

Renteu el mango, eixugueu-lo i peleu-lo tot sencer amb un ganivet o un pelador.

Talleu el mango fent dos talls grans i paral·lels tot deixant el pinyol al mig.

Repeleu el pinyol tant com pugueu, perquè és molt gros i es pot aprofitar una mica més de polpa, i el tritureu a la batedora.

Poseu el mango triturat a baix de tot dels quatre vasets o copes.

Deixeu una galeta maria integral al damunt del mango triturat.

Peleu dos kiwis, trossegeu-los i tritureu-los amb la batedora.

Poseu els kiwis triturats damunt la galeta i el mango i poseu-hi una galeta al damunt.

Renteu els maduixots a raig d’aixeta, traieu-los les fulles, trossegeu-los i tritureu-los.

Poseu els maduixots triturats damunt la galeta i el kiwi.

Observacions

És una recepta que es pot fer una estona abans i guardar-la a la nevera, perquè les fruites no es barrejaran ni canviaran de color, atès que tenen un alt contingut en vitamina C i no s’oxiden.

La galeta s’estovarà de totes maneres, faci l’estona que faci, però això facilita que es pugui menjar posant la cullera a dins i agafant les fruites de baix a dalt amb els tres colors, les tres textures, els tres gustos i el toc dolç i diferent de la galeta.

Aquesta recepta és apta per a celíacs si no hi posen la galeta.

Aquesta recepta no és apta per a les persones que tinguin intolerància a la fructosa, perquè el mango és una de les fruites no recomanades.

Valoració nutricional per a una persona Font: Taula de composició d’aliments, CESNID-Publicacions de la Universitat de Barcelona 2002.

Interpretació de la taula

Fixeu-vos en les xifres dels macronutrients: la fruita no conté proteïnes, gairebé no té greixos i bàsicament aporta glúcids.

Les dues galetes integrals aporten més proteïnes i més greixos que la fruita.

La quantitat de fibra és alta, per això és fonamental menjar fruita.

El contingut en quilocalories és molt baix.

Comentari

Si es fa una copa gran, aquest batut pot ser un bon esmorzar o un bon berenar.

Com a final d’àpat, aquest batut trifàsic amb el punt dolç del mango i l’àcid del kiwi i els maduixots és molt agradable.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.