Barcelona aprova començar les obres del primer tram de la unió del tramvia per la Diagonal

  • L'acord, aprovat amb els vots favorables dels comuns, el PSC i ERC, i amb els vots en contra de tota l'oposició

VilaWeb
EFE / Redacció
23.12.2020 - 15:03

El ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat el conveni entre el consistori i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per executar les obres del primer tram de la unió del tramvia per l’avinguda Diagonal. És previst que les obres comencin la tardor del 2021 i que duri vint-i-dos mesos. L’acord, aprovat amb els vots favorables dels comuns, el PSC i ERC, estableix que les obres les finançaran íntegrament l’Ajuntament i la Generalitat. També inclou el compromís de renegociar les condicions d’explotació amb els actuals concessionaris del servei en els trams ja en funcionament per aconseguir que el 2032, quan acaba la concessió, la gestió passi a ser 100% pública.

La resta de partits de l’oposició –JxCat, Cs, PP i Barcelona pel Canvi– han rebutjat el conveni, perquè consideren que la connexió del tramvia és una actuació “costosa” i “innecessària”, i han recordat que fa deu anys els barcelonins ja es van pronunciar en contra d’aquest projecte en la consulta convocada per l’aleshores batlle Jordi Hereu. Aquesta actuació en el primer tram, que suposa una inversió de 116 milions d’euros, allargarà el recorregut del tramvia des de la plaça de les Glòries fins a la cruïlla entre l’avinguda Diagonal i el carrer Girona, uns 1,8 km, i suposarà la creació de tres noves parades.

La tinent de batlle d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat que aquestes obres permetran enllaçar el centre de la ciutat amb el Barcelonès nord i el Besòs i permetrà desplaçar-se des de Glòries fins a Verdaguer “en set minuts, en superfície, de manera ràpida i còmoda”. Així mateix, ha argumentat que l’actuació respon a la demanda de les entitats veïnals i socials, les universitats i els sindicats, i que afavorirà la reducció de la contaminació i la reactivació de l’economia, tant per la generació d’ocupació vinculada a les obres com per la dinamització de la zona gràcies a la transformació de l’avinguda.

Per la seva banda, el portaveu d’ERC, Jordi Coronas, ha celebrat que finalment vagi endavant “l’esperada i desitjada connexió” del tramvia i ha emfatitzat que “tenien raó” quan en la passada legislatura van votar en contra del projecte per no incloure el conveni sobre la gestió pública del servei. La regidora de JxCat Francina Vila ha criticat l’actuació i ha assenyalat que “hi ha alternatives menys costoses” i que el tramvia provocarà una “frontera” a l’avinguda Diagonal.

La presidenta de Cs a l’Ajuntament de Barcelona, Luz Guilarte, ha acusat comuns, PSC i ERC de “criminalitzar la col·laboració publicoprivada”. El portaveu del PP, Óscar Ramírez, ha acusat el govern local d’haver “desencadenat una guerra i una persecució contra el vehicle privat” i la regidora de Barcelona pel Canvi, Eva Parera, ha insistit que el projecte “crea un mur a la ciutat”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any