ACN Tòquio.-Un llarg i càlid aplaudiment, i ovacions –no gaire habituals- entre el públic japonès. Així s’ha acomiadat de Tòquio aquest dilluns l’estrena mundial de la nova producció de ‘Turandot’, de Puccini, amb escenografia d’Àlex Ollé i direcció musical de Kazuhi Ono, al capdavant de l’OBC. El públic, que ha omplert les quatre funcions al New National Theater de la capital japonesa, ha sortit entusiasmat amb una producció on també participen tres cors i diversos solistes japonesos, al costat dels reputats Iréne Theorin i Teodor Ilincai. L’estrena de ‘Turandot’ s’emmarca en l’Olimpíada Cultural de Tòquio 2020, a la qual ha estat convidada l’OBC per girar durant cinc setmanes per diversos escenaris i ciutats del país. En aquest context, el concert ha comptat amb la presència de la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, així com de representació institucional de l’Ajuntament de Barcelona i del F.C Barcelona, també de gira pel Japó aquests dies.

La producció de ‘Turandot’ va debutar el dia 12 de juliol al Bunka Kaikan Tehatre, a Tòquio. I després de representar-se aquí tres dies consecutius, va fer el salt al New National Theatre (NNTT), el gran auditori operístic de la capital i el teatre del qual Kasushi Ono és director artístic. Com al Bunka Kaikan, totes les funcions al NNTT han exhaurit les localitats. I Tòquio no serà l’única ciutat que gaudirà d’aquesta estrena. Els propers 27 i 28 de juliol la producció es trasllada fins al Biwako Hall, a Otsu, i finalment arribarà al Bunka Art Theatre de Sapporo, els dies 3 i 4 d’agost per tancar la gira de l’OBC al Japó. L’òpera, en versió concert, ja va servir per tancar la temporada de l’OBC a Barcelona, però al Japó s’ha estrenat amb la posada en escena d’Àlex Ollé (La Fura dels Baus) i ha comptat, a més, amb solistes de renom com Theorin o Ilincai, i talents locals com Eri Nakamura, en el lluït paper de la malaurada Liù en la cèlebre òpera inacabada de Puccini. Kazushi Ono i Àlex Ollé han treballat els últims tres anys, segons explica el director titular de l’OBC, en la confecció d’aquesta nova producció. Tot plegat, per poder oferir la seva estrena mundial des de Tòquio i en el marc de l’Olimpíada Cultural que celebra la ciutat a un any dels Jocs Olímpics del 2020. Content amb la rebuda que està tenint la seva proposta, Ono destaca a més com els mateixos solistes internacionals i els cors locals han celebrat el nivell que ofereix l’OBC, i que hi ha hagut bona connexió entre uns i altres des dels primers assajos al Japó a principis de juliol. Pel què fa a la posada en escena d’Ollé, subratlla la imatge de crueltat de la princesa Turandot i l’exercici despietat del poder. Una piràmide invertida prova de transmetre aquesta sensació d’espai tancat, on el poble s’ofega a la base mentre el poder viu ben amunt, amb aparicions comptades a través d’una imponent plataforma que descendeix des del sostret. Ollé, a més, prosa un final dramàtic per l’obra, donat que Puccini no va poder acabar i que per això sol ser objecte de reinterpretacions al gust de qui lidera la producció operística.Càlida rebuda al país d’OnoEl muntatge ha tingut bona rebuda a Tòquio, i una mostra ha estat el càlid comiat del públic en la seva última funció al NNTT, abans de visitar Otsu properament. Amb les 1.800 butaques plenes, els assistents han fins i tot aplaudit fragments durant l’obra (la popular àrea ‘Nessun Dorma’, especialment). Al final de l’espectacle, un llarg aplaudiment acompanyat d’alguns crits d’entusiasme -poc freqüents entre el públic nipó-, han acomiadat la companyia, i amb especial èmfasi el director de l’OBC, Kazushi Ono, que és també el director artístic del teatre i una personalitat coneguda i estimada al Japó. Després de la funció, dues assistents han explicat a l’ACN les seves sensacions. En efecte, corrobora Yumiko Jougu, Kazushi Ono és conegut aquí, tot i que ella no l’havia vist mai encara en concert. “Per primera vegada veig la seva obra i la seva orquestra (OBC), i m’ha encantat perquè el seu so és espectacular”, ha comentat. Al seu torn, Maiko Iimuro, es referia així a la posada en escena d’Àlex Ollé: “Sabia per la televisió que l’escenografia era fosca i trista, però ens ha agradat molt el concepte”. Sobretot, afegeix, li ha “encantat” el final de l’obra, que s’aparta del desenllaç en certa manera feliç que se sol representar de ‘Turandot’. Delegació institucionalLa rellevància de l’estrena mundial de ‘Turandot’, l’Olimpíada Cultural Tòquio 2020, la coincidència amb la visita del F.C Barcelona en pretemporada al Japó o l’exposició itinerant del MNAC ‘Barcelona ciutat de miracles artístics’. Tot plegat conflueix aquest dies a la capital japonesa i ha motivat una important representació institucional al concert d’aquest migdia (hora japonesa) al NNT. La delegació catalana l’encapçalava la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, que ha estat acompanyada pel secretari general del seu departament, Francesc Vilaró. També hi ha assistit el comissionat de Promoció Econòmica, Empresa i Innovació i el director de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Lluís Goméz i Mario Rubert, respectivament, així com la delegada de Cultura de la Junta Directiva del Futbol Club Barcelona. A banda del concert d’avui, la consellera Vilallonga està de visita al Japó fins a final de setmana amb una agenda que inclou diverses visites culturals (com l’exposició del MNAC a la ciutat de Himeji, una trobada amb una professora de català a la Universitat de Hosei o un sopar, aquest mateix vespre, amb membres de la comunitat catalana al Casal Català de Tòquio). I qui també viatja al Japó és la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, per “fomentar les relacions comercial” amb el país. Fins al 27 de juliol, quan acabarà la missió, Chacón es reunirà amb diverses empreses japoneses, com la fabricant de materials AGC, que té una planta de producció a Santa Perpètua de Mogoda i que ha triat Catalunya com la seva primera base de producció a Europa per a la divisió farmacèutica, o Toppan Printing, Mitsubishi UFJ Financial Group, Lifull i Nisshin OilliO Group, totes a la regió de Tòquio.La gira de l’OBC continuaA més dels quatre escenaris on –finalment- representaran ‘Turandot’, la gira de l’OBC inclou també dos programes simfònics. El primer, que ja es va veurea l’Aichi Arts Center Concert Hall de Nagoya el 17 de juliol i repetirà al Bunka Kaikan de Tòquio el 31 de juliol, el composa d’una banda el ‘Concert per a 2 shamisens i orquestra’ de Fabià Santcovsky, obra d’encàrrec de l’OBC que es va estrenar a L’auditori al maig i que comptarà novament al Japó amb la participació dels prestigiosos Yoshida Brothers. De l’altra, completa el programa el ‘Preludi’ del primer acte de l’òpera ‘Ohengrin’ i ‘El sombrero de tres picos’ de Manuel de Falla, amb la mezzosoprano Marina Rodríguez-Cusí com a solista. El segon programa de concerts (24 de juliol a Tòquio i 1 d’agost a Hiroshima) està constituït pel mateix concert de Santcovsky més la ‘Novena’ de Beethoven, amb la soprano Jennifer Wilson, la mezzo Estuko Kanoh, el tenor David Pomeroy i el baix Hidekazu Tsumaya, amb el cor de Tokyo Opera Singers.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb