ACN Banyoles.-El Departament de Territori i Sostenibilitat ha licitat les obres de millora de la variant de Banyoles per 15 milions d’euros (MEUR). Els treballs abastaran un tram de 8,5 quilòmetres de la C-66, els que hi ha compresos entre Cornellà del Terri i Serinyà, i permetran implantar un tercer carril que s’alternarà en un sentit o altre de circulació. És el que es coneix com el model 2+1, que segons subratlla la Generalitat, “ja s’ha implantat amb bons resultats a diversos països europeus capdavanters en seguretat viària”. Es preveu que les obres de millora puguin començar a finals d’any i que, si es compleixen terminis, al cap de dotze mesos (és a dir, quan acabi el 2020) ja estiguin enllestides.

La C-66 és el corredor principal del Pla de l’Estany. Creua la comarca de sud a nord i té dos trams clarament diferenciats. Entre l’enllaç amb l’autopista AP-7 i el sud de Banyoles, la carretera està desdoblada i suporta una intensitat de trànsit de 28.000 vehicles al dia. Entre el sud de Banyoles i fins a l’enllaç amb l’N-260 i l’A-26 (a l’alçada de Besalú), però, la carretera només té un sol carril per sentit. Aquest tram suporta una intensitat viària de 14.000 vehicles diaris i hi ha trams que s’han convertit en punts negres.Ara, el Departament de Territori fa un pas endavant per millorar el tram de la C-66 que fa de variant de Banyoles. Són 8 quilòmetres i mig compresos entre Cornellà del Terri (allà on s’acaba el desdoblament) i l’accés a Serinyà. La Generalitat ha tret a licitació les obres que han de permetre millorar la funcionalitat i la seguretat d’aquest tram. El pressupost inicial és de 15 MEUR. La intenció és que, un cop s’hagin adjudicat les obres, l’adjudicatària pugui començar els treballs a finals d’aquest mateix 2019, amb l’objectiu que estiguin enllestits en un termini de dotze mesos.Les obres permetran implantar un tercer carril en aquest tram de la C-66, que s’alternarà en un sentit de circulació i altre per facilitar els avançaments. És el que es coneix com el model 2+1. En total, es preveuen dos trams de tercer carril en sentit Besalú (que sumen 2,1 quilòmetres) i dos trams més en sentit Girona (que en sumen 2,3). En aquests trams, els dos sentits de circulació estaran separats per una mitjana.Segons subratlla la Generalitat, el model 2+1 s’ha implantat “amb bons resultats a diversos països europeus capdavanters en seguretat viària, com ara Suècia, França o Irlanda”. El Departament diu que el tercer carril “facilita els avançaments amb seguretat i, en incloure un separador central, redueix el risc de xocs frontals –que poden tenir conseqüències molt greus”.Millora dels enllaços En paral·lel, l’obra que ara es licita també preveu millorar els enllaços i les incorporacions i sortides a la C-66. En concret, s’actuarà en quatre enllaços: els que donen accés a la variant des de les carreteres GI-513, GIV-5132, GIP-5121 i el de Banyoles est. Aquí s’hi construiran noves rotondes, per canalitzar millor els moviments, i s’allargaran els carrils d’incorporació i sortida, per millorar la seguretat quan els vehicles facin les maniobres.Per últim, els treballs també inclouen l’estesa d’una nova capa de paviment a la C-66 (que proporcioni més adherència al ferm, més drenatge i menys soroll) i també es milloraran les cunetes (perquè siguin trepitjables, cosa que permetrà donar un sobreample a la carretera).

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb