Takaichi aprofita l’homenatge a Hiroshima per obrir la porta a modificar la política antinuclear del Japó

  • El govern de Takaichi estudia de revisar els tres principis antinuclears d’acord amb les necessitats de seguretat

VilaWeb
06.08.2026 - 10:46
Actualització: 06.08.2026 - 11:19

La primera ministra japonesa, Sanae Takaichi, no ha descartat de modificar la posició antinuclear històrica del país, recollida en els anomenats tres principis antinuclears, segons les necessitats de seguretat nacional. Avui fa vuitanta-un anys del bombardament atòmic dels Estats Units contra Hiroshima.

Takaichi ha insistit que el Japó continuava defensant “fermament” i de manera “inamovible” els tres principis antinuclears i que promouria d’una manera “realista i pràctica” un món sense aquesta mena d’armament. Tanmateix, el govern estudia de revisar-los d’acord amb les necessitats de seguretat.

“És prematur de comentar la versió final del text, perquè som en ple procés de revisió dels documents abans de final d’any”, ha dit la primera ministra en una conferència de premsa després d’haver participat en una cerimònia d’homenatge a Hiroshima.

Abans d’atendre els mitjans, Takaichi s’ha reunit amb associacions de supervivents, que li han expressat el malestar per la possibilitat que el govern revisi les polítiques antinuclears adoptades pel Japó després de la Segona Guerra Mundial arran del trauma nacional causat pels atacs contra Hiroshima i Nagasaki.

Els tres principis antinuclears que han regit la política japonesa d’aleshores ençà estableixen que el país no pot posseir, produir ni importar armes atòmiques. Tanmateix, algunes veus de la dreta japonesa, entre les quals Takaichi mateixa, han defensat d’abandonar el tercer principi.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor