05.08.2026 - 12:28
|
Actualització: 05.08.2026 - 17:39
Sumar vol que el congrés espanyol debati si convé que l’estat reconsideri l’organització conjuntament amb el Marroc del Mundial de Futbol de 2030, després de la crisi migratòria de la setmana passada a Ceuta. Insten el govern espanyol a estudiar aquesta possibilitat amb la FIFA, la Federació Espanyola de Futbol i el govern de Portugal, que és el tercer país organitzador.
Així consta en la proposició no de llei que el grup –minoritària al govern espanyol– ha registrat al congrés, amb la signatura, entre més, del diputat d’Esquerra Unida, Nahuel González. El passat dilluns ell ja va defensar públicament a X la necessitat de trencar l’aliança amb el Marroc pel que fa a aquest esdeveniment esportiu.
“El futbol no pot servir per emblanquir-ho tot”, diu Sumar en el document, en què adverteixen que, si la FIFA refusava la revisió, el govern espanyol hauria de plantejar alternatives i “actuar coherentment amb els principis democràtics i de drets humans” que guien l’acció exterior espanyola.
Sumar defensa que cal “revisar i avaluar específicament el model actual de coorganització de la Copa Mundial de la FIFA 2030, a la llum dels greus fets ocorreguts a la frontera de Ceuta”, i també tenir en compte “els antecedents recollits pel Parlament Europeu i els compromisos de drets humans assumits pels països amfitrions”.
En aquest sentit, recorden que, en la Resolució del 10 de juny de 2021 sobre la crisi migratòria registrada aleshores també a Ceuta, el Parlament Europeu refusava expressament “l’ús per part del Marroc del control fronterer i la migració, sobretot de menors no acompanyats, com a mecanisme de pressió política contra Espanya”.
Sumar vol que el govern espanyol informi el congrés de les conclusions d’aquesta revisió, i sol·licita que, “amb ple dret d’autonomia”, es demani a la Federació Espanyola de Futbol que activi els mecanismes institucionals de la FIFA per revisar el compliment de l’article 3 dels seus estatuts, que “compromet expressament l’organització amb el respecte als drets humans internacionalment reconeguts”.
Sumar proposa, a més, que la federació reclami una “avaluació independent, pública i actualitzada de riscos per als drets humans” als països amfitrions, i que es fomentin mecanismes de seguiment permanent d’aquests compromisos durant el cicle de preparació del torneig.
La formació vol fer partícip el congrés espanyol de tot aquest procés de revisió i insta el govern a enviar a la cambra, en un termini màxim de sis mesos, “un informe sobre les garanties adquirides, els fons públics compromesos, els instruments contractuals existents, les alternatives al model actual de coorganització i les conseqüències de cadascun dels escenaris”.
També exigeix que el govern comparegui a la comissió d’educació, formació professional i esports per detallar totes les gestions fetes en aquesta qüestió, incloent-hi l’avaluació de “l’impacte dels fets ocorreguts a la frontera de Ceuta sobre els compromisos de drets humans vinculats al torneig” i la proposta de mesures addicionals “si s’acrediten incompliments greus dels compromisos internacionals i de drets humans assumits per qualsevol dels països amfitrions”.
Entre les peticions, també hi ha la d’impulsar a la FIFA una reforma dels procediments d’adjudicació i seguiment de grans competicions per incorporar clàusules “permanents, independents i exigibles de drets humans”, amb la possibilitat de retirar la condició d’amfitrió quan es produeixin incompliments greus.
Finalment, Sumar, que ja ha sol·licitat a l’ONU una investigació sobre l’actuació del Marroc en la darrera crisi migratòria de Ceuta, aprofita per demanar que es promogui “en els àmbits bilateral, europeu i internacional” l’“esclariment independent” dels fets, la identificació de les persones mortes i desaparegudes, la depuració de les responsabilitats escaients i l’adopció de mecanismes eficaços d’alerta primerenca, protecció de menors i salvament de vides.