Ser incompetent en valencià no és cap dret

  • «Volem denunciar públicament el comportament d'aquells funcionaris que actuen com si les seues opcions lingüístiques personals fossen legalment superiors als drets dels administrats»

Manuel Carceller
04.03.2020 - 21:50
VilaWeb

La Plataforma per la Llengua, entitat dedicada a la promoció de la llengua dels valencians, considera que cal incloure la competència lingüística en valencià en la prevista llei de funció pública valenciana. Des de l’ONG del valencià creiem que ajornar la decisió per a un futur reglament és un clar incompliment del dret de la ciutadania de ser atesa en la llengua oficial en què decideix d’expressar-se.

Manifestem que el dret de la ciutadania d’escollir la llengua oficial en què vol ser atesa ha de ser reconegut de manera clara com a legalment superior a les opcions de preferència lingüística d’un funcionari. Una cosa són les opcions personals que puga triar la persona que treballa de funcionària en la seua vida privada i personal, on ella, com qualsevol altra persona, pot escollir lliurament la llengua en què expressar-se, i una altra és el suposat dret d’escollir llengua en l’exercici de la seua professió. Per això entenem que és important de notar que en l’avantprojecte hi havia una garantia i ara, en canvi, passem a una incertesa, que no sols haurà de comptar amb un informe previ de Política Lingüística sinó que haurà de ser negociada pels polítics.

La situació real per a la ciutadania del País Valencià és de desigualtat lingüística. Pel que fa a l’administració pròpia, el 93% del funcionariat de Generalitat Valenciana entén el valencià, però només un 57% el sap parlar i un 46% el sap escriure correctament. Són dades oficials de l’enquesta sobre ‘L’ús del valencià en l’Administració’. I la Plataforma per la Llengua al País Valencià en trau una clara conclusió: més de trenta-cinc anys després de l’aprovació de la llei d’ús i ensenyament del valencià, molts funcionaris parlen encara en castellà a una persona que s’expressa en valencià, i quasi ningú no se n’escandalitza.

Ara imaginem que la situació fos la contrària: que un ciutadà es presentàs davant un funcionari parlant en castellà, el funcionari li respongués en valencià i, quan la persona que fa la gestió li demanàs que per favor l’atengués en castellà, s’hi negàs i continuàs parlant-li valencià. I ja no diguem si, damunt, li respongués que no l’entén. Tothom posaria el crit al cel i parlaria de supremacisme, de greu incompliment dels drets de la persona afectada… En canvi, la quasi totalitat de la població accepta amb aparent normalitat aquesta mateixa falta de respecte als drets de la ciutadania quan l’ús de les llengües és a la inversa, quan és el valencià la llengua amb què ens adrecem a un funcionari i el castellà la llengua amb què ens respon.

La Plataforma per la Llengua vol denunciar públicament el comportament d’aquells funcionaris que actuen com si les seues opcions lingüístiques personals fossen legalment superiors als drets dels administrats, als quals ells tenen l’obligació legal d’atendre amb total correcció. Per això volem deixar clar a tots els ciutadans que, si consideren que el seu dret lingüístic d’expressar-se i ser atesos en valencià ha estat vulnerat, la nostra organització els pot donar tot el suport per a exigir aquest respecte, perquè eixa és una de les nostres principals raons de ser.

Manuel Carceller, delegat de la Plataforma per la Llengua al País Valencià

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any