ACN Barcelona.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, vol constituir abans de tancar aquest any un pacte nacional per la qualitat de l’aire. Aquest pacte nacional, format pel Govern i els ajuntaments, servirà de ‘’paraigües’’ per impulsar mesures consensuades entre tots els actors que millorin la qualitat mediambiental d’aquesta regió, que en ocasions pateix episodis de contaminació. Rull ha avançat que de moment hi ha acord en un primer objectiu de fixar una reducció entre el 25% i el 30% la circulació de vehicles privats en les àrees urbanes de Barcelona i els municipis de la regió metropolitana i ara cal consensuar en quin horitzó temporal es volen retirar aquests vehicles de la circulació.

Aquest pacte nacional per la qualitat de l’aire haurà d’estar en vigor abans de final d’any i estarà format pel Govern, els ajuntaments de Barcelona i dels municipis de l’àrea metropolitana de la capital catalana i un conjunt d’agents i entitats que treballen i estan implicades en la millora de la qualitat de l’aire d’aquesta regió. El pacte nacional servirà de ‘’paraigües’’ per consensuar un conjunt de mesures que seran d’aplicació a totes aquestes zones urbanes i d’aquesta manera s’evitarà actuacions desiguals i descoordinades entre municipis, ha defensat el conseller. En la reunió de la taula per la qualitat ambiental d’aquest dijous a la tarda han participat més de 70 representants municipals i s’ha acordat que el nombre de reunions d’aquesta entitat es facin cada dos mesos. El membres d’aquesta taula han decidit crear tres grups de treball. El primer d’ells abordarà les situacions de congestió de trànsit en les ciutats urbanes. Un segon grup es dedicarà a estudiar els aspectes mediambientals del transport i la mobilitat de mercaderies a la regió i un tercer grup que consensuarà els criteris de limitació de circulació de vehicles en les zones urbanes. De moment, els membres d’aquesta taula de qualitat de l’aire s’han fixat l’objectiu de reduir entre un 25% i un 30% la circulació de vehicles privats per les àrees urbanes de la regió metropolitana. El que encara no està consensuat, i aquesta és una tasca a fer en les pròximes reunions, és consensuar en quin horitzó temporal es vol complir amb aquest objectiu. La reunió d’aquest dijous és la primera que s’ha celebrat en aquesta legislatura, segons ha subratllat el conseller. Rull també ha explicat que els pròxims dies, el seu departament esmenarà la proposta d’etiquetatge de cotxes menys contaminants que ha presentat el govern espanyol a través de la Direcció General de Trànsit (DGT). El Govern defensa una ampliació del nombre de categories de cotxes menys contaminants que per exemple separi els cotxes dièsel dels de gasolina, segons ha explicat el conseller. La participació del la DGT i del govern espanyol és necessària per donar eficàcia a les actuacions que es volen dissenyar des del pacte nacional de qualitat de l’aire perquè és la DGT la que té el registre de cotxes menys contaminats i les seves categories.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb