El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

ACN Prada.-El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, dóna per fet que l’Estat obstaculitza “de manera clara i premeditada” el corredor mediterrani perquè travessa els Països Catalans. Des de Prada (Conflent), on ha participat en un debat a la Universitat Catalana d’Estiu (UCE), ha assegurat que “si al nord del País Valencià hi hagués Múrcia o l’Aragó, ja hi hauria corredor mediterrani”. A parer seu, aquest eix ferroviari és la “columna vertebral” dels Països Catalans i n’ha destacat el seu potencial socioeconòmic “extraordinari”. Per tot plegat, ha fet una crida als governs valencià i balear a impulsar-lo conjuntament des d’un punt de vista econòmic, deixant de banda les qüestions polítiques.

Durant el debat ‘Eix mediterrani, camins ferroviaris’, organitzat aquest dijous a l’UCE, Rull s’ha queixat amargament de les traves que els diversos governs espanyols han posat sistemàticament al desenvolupament del corredor mediterrani, malgrat l’impacte positiu que pot suposar tant en termes d’exportació com de benestar social. Darrere, ha apuntat, s’hi amaga un motiu polític evident: que l’Estat no vol contribuir a la “vertebració” dels Països Catalans. Així, ha donat per fet que si el corredor mediterrani travessés indrets com Múrcia o l’Aragó ja estaria operatiu. En aquest sentit, el conseller ha opinat que “no és per atzar còsmic” que es produeixin “paradoxes” com que el trajecte en tren de Barcelona a Alacant resulti més ràpid si es passa per Madrid o que les autopistes de València a Girona siguin de les més cares de l’Estat. “Hi ha una clara voluntat dels governs espanyols per evitar que aquest corredor pugui reeixir en termes econòmics i polítics”, ha sentenciat. Front comú amb el País Valencià i les BalearsMalgrat això, Rull s’ha mostrat convençut que si els territoris de l’arc mediterrani fan pinya, el corredor podrà acabar sent una realitat. Perquè té tot el sentit atenent a criteris “tècnics” i perquè la mateixa Unió Europea dóna suport al seu desenvolupament. “La UE ja ha estirat les orelles de manera severa als estats espanyol i francès a propòsit del corredor”, ha recordat.Veient l’actitud del govern espanyol vers aquesta infraestructura, l’estratègia del Govern passa per asseure’s amb els executius de Francina Armengol i Ximo Puig, “cadascú des de la seva personalitat”, per aconseguir “pertànyer a la Eurorregió, amb la Catalunya Nord” i tirar endavant de manera definitiva l’eix ferroviari. “Tradicionalment, la història ha girat l’esquena als Països Catalans. Ara, la geoeconomia ens està mirant i ens està dient que la porta d’entrada de les mercaderies que venen d’Àsia fins a Europa poden ser els ports de València, Tarragona i Barcelona”, ha exclamat. “Sobirania o resignació”També ha explicat que la Generalitat ha reclamat a l’Estat que creï la figura d’un “coordinador” neutral del projecte. De moment, però, el Ministeri de Foment s’hi ha negat. El responsable de Territori i Sostenibilitat ha afirmat que ja no poden creure’s més temps les promeses del govern espanyol: “seríem ximples si ho féssim”, ha etzibat. En aquesta línia, ha sentenciat que si la idea de la independència és “tangible” en algun àmbit és, precisament, en el de les infraestructures perquè, en definitiva, es tracta de “sobirania o resignació”.Lleida, centre logístic del corredor mediterraniEl president de la diputació de Lleida, Joan Reñé, també ha participat a l’acte sobre el corredor mediterrani per mostrar el suport de les comarques lleidatanes al projecte ja que “Lleida no pot ser aliena a una aposta de país”, ha justificat. Alhora, Reñé ha reivindicat que es tingui en compte les comarques lleidatanes com a plataforma logística en el marc d’aquest espai de connexió ferroviària entre la Península i Europa. “Lleida fa l’oferiment de convertir-se en el port sec dels ports catalans. Avui, el port de Barcelona utilitza Saragossa com a port sec, perquè no té cap altra alternativa. Però entre Lleida i Saragossa hi ha 150 quilòmetres que són de bon estalviar”, ha il·lustrat.Davant l’auditori de l’UCE, Reñé s’ha fet valdre de les conclusions d’un informe recent per assegurar que Lleida reuneix tots els requisits per esdevenir el nus de comunicacions entre els ports de la capital catalana i Tarragona amb el centre de l’Estat, així com entre Tarragona i el País Basc o les Terres de l’Ebre i el sud de França.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.