Represa del finançament: arriba al CPFF amb els únics avals de Catalunya i les Canàries

  • El govern d’Ayuso insta les comunitats del PP a boicotar la reunió, que és un tràmit abans que el consell de ministres impulsi la reforma

VilaWeb
El ministre d'Hisenda espanyol, Arcadi España, al juliol al congrés espanyol (fotografia: ACN).

El govern espanyol reprèn la defensa del nou sistema de finançament. El Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF) es reunirà aquest matí per debatre la proposta. La reunió s’havia de fer a final de juliol, però el Ministeri d’Hisenda espanyol la va ajornar. El PP els va demanar més temps, que tan sols haurà servit per a dilatar el calendari, no per a obtenir més suport. Cap autonomia no ha canviat de parer després del tomb de les Canàries, que sí que avalarà el nou model en la votació prevista. Catalunya i les Canàries seran, per tant, els únics territoris que hi donaran suport i el govern de Sánchez en tindrà prou perquè té la meitat dels vots de l’organisme. Tanmateix, per evitar que el finançament superi el tràmit de la votació, el PP de la Comunitat de Madrid va avançar ahir que no s’hi presentaria i va instar les altres comunitats a no assistir-s’hi perquè no hi hagi prou quòrum. Això és, per al Ministeri d’Hisenda, “bretolisme institucional”, segons fonts esmentades per l’ACN. Sigui com sigui, el pas d’avui és un tràmit necessari perquè el consell de ministres aprovi finalment les reformes legislatives que requereix l’entrada en vigor del model i l’enviï al congrés espanyol, on no té prou suport per aprovar-se.

El canvi pragmàtic de les Canàries ha fet aflorar les potencials dificultats del PP en un sistema que els ofereix més recursos, encara que l’origen hagi estat un pacte del govern espanyol amb la Generalitat i ERC, i resti lluny del finançament singular o del concert econòmic. Si tingués possibilitats reals d’aprovar-se, la temptació seria més gran. Però no és el cas i l’esquerda que ha obert és mínima. El PP governa les Canàries coalitzada amb Coalició Canaria (CC) i la consellera d’Hisenda és del seu partit. El PP canari ha decidit que no assistiria a la reunió d’avui, però el substituirà la titular de Presidència, de CC, Nieves Lady. El PP ha assumit indirectament el nou model: hi votarà a favor un govern integrat també per ells. Però una flor no fa estiu, ni en el PP ni el PSOE.

L’oposició que suscita el nou sistema de finançament no l’exemplifica tan sols el govern d’Isabel Díaz Ayuso. Els barons del PSOE Adrián Barbón i Emiliano García-Page, presidents d’Astúries i de Castella – la Manxa, tampoc no hi estan d’acord i es preveu que els seus consellers hi votaran en contra. L’executiu de García-Page assegura que amb el nou model la situació de la comunitat empitjorarà, malgrat que l’executiu espanyol asseguri que no en sortirà perjudicat cap territori i hagi presentat les xifres per a demostrar-ho. Ha posat sobre la taula 20.975 milions d’euros addicionals, aprofitant l’augment de la recaptació que ofereix l’actual context inflacionari.

L’oposició del govern valencià al nou finançament també és frontal. El portaveu del consell, Miguel Barrachina, va confirmar ahir que l’executiu tornaria a refusar el model. “Només ha aconseguit de complaure una comunitat autònoma”, va declarar. El País Valencià és un dels grans damnificats per l’actual model, però el PP valencià no ha volgut reconsiderar el vot. S’ha plantat fent seva una posició clarament política, arrenglerat amb la seu central del partit: “Anem contra un model unilateral presentat per l’ex-presoner i condemnat Oriol Junqueras, d’ERC, per a la resta de comunitats autònomes”, va dir Barrachina. El govern valencià ha adduït que no han estat tingudes en compte les seves al·legacions, com ara la proposta que hi hagi un nou fons d’anivellament provisional mentre no s’aprovi el nou model.

Encara que el sistema s’aprovi al CPFF, la part més difícil encara haurà d’arribar. Junts no preveu de donar-hi suport quan arribin les reformes legislatives que haurà d’impulsar el consell de ministres. Junts es treu de sobre els intents de pressió del PSC i d’ERC, que li reclamen que doni suport a una reforma que implicaria que Catalunya tingués 4.700 milions més, però que és molt lluny del model que definia a grans trets el pacte de la investidura de Salvador Illa signat pel PSC i ERC. Junts s’ha clavat en la defensa d’un concert econòmic que no veu en el pacte que Esquerra va tancar amb els socialistes i que ja fa mesos que va presentar María Jesús Montero, l’antiga ministra d’Hisenda i dirigent dels socialistes a Andalusia.

De fet, els interessos electorals de Montero van passar davant de la insistència d’ERC d’agilitar el calendari. El ministre Arcadi España n’ha agafat el testimoni però és segur que, amb tants ajornaments, els terminis parlamentaris no permetran que es compleixi la demanda dels republicans perquè el sistema s’aprovi abans de final d’any. L’oposició ja podria tombar el model en el primer debat parlamentari, que caldrà veure quan es fa. El PSC i Esquerra continuaran pressionant el partit de Carles Puigdemont perquè permeti que el nou sistema es tramiti a la cambra espanyola. Sigui com sigui, ha quedat pel camí la recaptació de l’IRPF consignada a l’acord d’investidura, sense data ni previsió que s’aprovi.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor