La Quadriennal de Praga premia la crítica a l’actuació policíaca del Primer d’Octubre com a millor exposició

  • 'El ministre de Cultura i Esport espanyol, José Guirao, considera que suposa una 'tergiversació de la realitat'

VilaWeb
EFE
12.06.2019 - 18:46
Actualització: 13.06.2019 - 01:35

La Quadriennal de Praga, el principal festival dedicat als arts escèniques, ha atorgat avui el premi de millor exposició a Catalunya per una proposta artística que inclou una crítica a l’actuació policíac durant el referèndum d’independència del primer d’octubre del 2017.

La Quadriennal ha distingit al pavelló de l’Institut del Teatre, dependent de la Diputació de Barcelona, amb el premi a la Millor Exposició de Països i Regions, al costat de França i Hongria, segons ha informat el festival escènic a la capital txeca.

‘L’escenografia com a sabotatge, com a acció política, com a revolució, com a protesta. És una instal·lació des de múltiples punts de vista que examina el disseny (escènic) en relació amb la democràcia’, destaca el jurat sobre el guardó a l’exposició catalana.

La comissària del pavelló, Bibiana Puigfábregas, ha explicat a EFE que encara que no s’esperaven ‘en absolut’ el premi la instal·lació ha tingut ‘molt bona resposta del públic de tots els països’ des que es va inaugurar el dia 6.

El ministre de Cultura i Esport espanyol, José Guirao, considera que suposa una ‘tergiversació de la realitat’ sobre el referèndum del Primer d’Octubre del 2017 a Catalunya. Considera que a la Quadriennal de Praga ‘no és per donar missatges polítics manipulats’ i Catalunya, amb la seva decisió d’anar al marge d’Espanya amb un pavelló ‘regional’, ‘ha perdut l’oportunitat’ de mostrar el talent dels seus creadors, ha assegurat, de la seva banda, la directora general de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (Inaem), Amaya de Miguel.

El premi ha recaigut en el muntatge ‘Prospective Actions (Catalunya 2004-2018)’, en què s’exposen situacions de conflicte social com les protestes contra les retallades socials el 2011; el referèndum de l’1 d’octubre del 2017 o les reaccions a la sentència del cas de violació en grup de La Manada.

La proposta de l’Institut del Teatre es desenvolupa mitjançant un joc en què l’espectador ha d’anar seguint diferents instruccions que dona una veu en off.

A l’escenari dedicat a l’1-O hi apareixen imatges de la violència desplegada per la policia espanyola per evitar la celebració del referèndum, intercalades amb imatges del pollet Calimero i del discurs del rei espanyol Felipe VI, amb l’himne d’Espanya en una composició cacofònica i distorsionada.

La violència policíaca i l’efecte dels conflictes a la societat són els elements comuns dels sis escenaris presentats. Els escenògrafs de l’Institut també es van inspirar en la protesta del 5 de desembre del 2018 contra La Manada; la protesta contra el desallotjament del centre Can Vies, que portava 17 anys ‘okupat’ i va generar una onada de protestes violentes; i l’expropiació de la sucursal bancària del Pax Bank ocorreguda el novembre del 2014.

Catalunya va participar en la Quadriennal del 2011 al pavelló oficial de l’estat espanyol, amb l’aportació del treball de cinc artesans, i el 2015 ja va decidir tenir-ne un de propi. Més de 5.000 professionals i 800 artistes de 79 països han participat en la Quadriennal de Praga (PQ19), el certamen més important d’escenografia i arquitectura teatral del món.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any