30.06.2026 - 21:40
|
Actualització: 30.06.2026 - 22:15
Uns quants agents de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UDEF) de la policia espanyola entren al portal número 35 del carrer de Ferraz de Madrid. A la vorera del davant hi ha la seu del PSOE amagada rere una gran lona que cobreix una bastida. Els agents pugen les escales i piquen a una porta. És el despatx de l’ex-president espanyol José Luis Rodríguez Zapatero. A les mans porten una ordre judicial per a escorcollar cada racó dels més de 180 metres quadrats.
Zapatero no és al despatx, però hi ha la seva secretària, María Gertrudis Alcázar –coneguda com a Gertru–, i una assistent. De fet, poc abans del sobresalt policíac, la secretària ha enviat per WhatsApp un document a l’ex-president amb la pregunta: “Anul·lo la sortida a córrer?” “Sí, és clar”, li ha respost.
Els agents cerquen informació i documentació vinculada amb el cas Plus Ultra, és a dir, amb el rescat de l’aerolínia hispano-veneçolana. El magistrat José Luis Calma sospita que Zapatero va fer d’intermediari a favor de la companyia –en canvi d’una comissió de l’1%–, que el 2021 va rebre un rescat d’uns 50 milions d’euros.
L’ordre judicial inclou una indicació molt clara: “l’escorcoll corporal extern” de Gertru. La mesura, segons que argumenta el jutge Calama, és per a “evitar la pèrdua, alteració o destrucció de dades rellevants”. Cal assenyalar que, en un dels escorcolls del cas Koldo, l’ex-ministre José Luis Ábalos va provar de fer desaparèixer un disc dur dins els pantalons d’una amant, aprofitant que volia treure a passejar el gos.
Un agent escorcolla la secretària, que no oculta res. Ara, el despatx sí que té tresors amagats. En una caixa forta, hi apareixen un munt de joies, concretament una norantena de peces, que tenen un valor de més d’1,3 milions d’euros. Gertru, fidel al seu cap, diu que les joies són “regals de viatges” i una herència de la dona de Zapatero, Sonsoles Espinosa. Totes les peces acaben requisades en bossetes de plàstic.
L’escorcoll, que dura unes quantes hores, s’acaba amb tots els correus electrònics intervinguts, a més de dos mòbils de la secretària, el professional i el personal. Gertru, l’ombra de Zapatero durant gairebé tres dècades, és a punt de perdre l’anonimat.
“Un paper operatiu essencial”
El jutge assenyala l’ex-president com el presumpte cap “d’una estructura estable i jerarquitzada” amb la finalitat d’obtenir “beneficis econòmics amb la intermediació i l’exercici d’influències davant d’instàncies públiques a favor de tercers”. Zapatero és investigat per tràfic d’influències, organització criminal i falsedat documental. A això, cal afegir-hi la investigació per contraban i delictes fiscals per no haver justificat la procedència de les joies.
En tot plegat, Gertru no és una simple treballadora pendent de l’agenda. Calama també la investiga com a element clau en la trama. De fet, la col·loca en el tercer graó de la jerarquia, just per sota de Zapatero i l’empresari Julio Martínez. En aquest sentit, li atribueix un “paper operatiu essencial en la xarxa organitzada i orientada a l’exercici il·lícit d’influències”.
El jutge afirma que és la responsable de “proporcionar cobertura formal i documental” a l’operació, és a dir, l’encarregada de dissenyar les suposades factures falses pels serveis de l’ex-president. La interlocutòria identifica un “modus operandi” estable i continuat que vol “dotar d’aparença documental moviments financers mancats de causa econòmica real.”
De fet, defineix Gertru com el “node central de comunicació i gestió documental” de la trama i també com l’executora, amb Julio Martínez, de l’ordre de Zapatero de crear una societat offshore a Dubai –Landside Dubai Fzco/Landside Middle East Fzco– per a cobrar comissions amb un pla de negoci de tres milions de dòlars en cinc anys. En la declaració davant el jutge, l’ex-president ha negat qualsevol implicació amb la trama i que sabés res de l’offshore.
Gertru, que encara no ha declarat a l’Audiència espanyola, s’ha estimat més de romandre en silenci i a l’expectativa. Ni una explicació, ni una paraula. Només ha obert una mica la boca a la comissió d’investigació del senat, on es va negar a respondre a les preguntes i va indignar les files del PP. “El meu silenci no s’ha d’interpretar com un menyspreu a la comissió, sinó com una decisió coherent amb la meva situació processal”, va dir.
Una militant fidel, una secretària implacable
Gertu va néixer a Daimiel, Ciudad Real, ara fa 59 anys, i de jove es va traslladar a Madrid. És una militant que suma dècades i dècades amb el carnet del PSOE. De fet, la seva germana Antonia és batllessa de Velilla de San Antonio (Madrid) i, fa poc, ha estat absolta en un judici per suposada prevaricació urbanística i ambiental. En la campanya electoral de 2015, quan va ser elegida per primera volta, va comptar amb el suport de Zapatero.
Gertru ha desenvolupat gairebé tota la carrera professional dins les entranyes del PSOE. Primer, com a assistenta a Ciudad Real i, més endavant, en uns altres càrrecs a la capital espanyola. El 2000, quan Zapatero va ser nomenat secretari general del partit, es va convertir en la seva secretària. Abans havia treballat per a dirigents com Joaquín Almunia i Manuel Chaves.
El vincle amb Zapatero fa gairebé tres dècades que dura. El 2004, el va acompanyar a la Moncloa, i el 2011, quan va deixar el govern en ple esclat de la crisi econòmica, es va establir al despatx d’ex-president al carrer de Ferraz. Ara, el seu rol d’escudera no li ha impedit de continuar exercint la militància.
El 2017, en plena batalla interna per la secretaria general, va publicar un article a favor de Susana Díaz, que va perdre les primàries contra Pedro Sánchez. Anys més tard, en les eleccions municipals del 2023, va formar part de les llistes del PSOE a Torrejón de la Calzada (Madrid), on no tenia cap vincle.
Gertru, que fins fa poc era una figura desconeguda, és definida com una persona molt poderosa per María Ángeles López de Celis, que va formar part de la secretaria de la Presidència espanyola d’ençà d’Adolfo Suárez fins a Zapatero. “Tenia molt de poder. Vull dir que els secretaris d’estat i els ministres passaven per la Gertrudis abans del president […] Fins i tot Sonsoles confiava en ella com una mena de parapet”, ha dit.
“Semblava més una cap de gabinet que no pas una secretària. Tenia molt de poder, molt més que una secretària. Era una persona absolutament entregada perquè no té família, no està casada i no té fills. La seva vida és la feina”, afegeix.