
Per: Redacció


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

L’ajuntament de París ha decidit dedicar una avinguda a Neus Català, catalana supervivent d’un camp nazi. La inauguració serà el 4 d’octubre i l’encapçalarà la batllessa de la capital francesa, Anne Hidalgo. L’ajuntament també li concedirà la medalla Grand Vermeil a títol pòstum.
A la tarda també se li retrà homenatge, en un acte organitzat per la delegació de la Generalitat a París. Hi participaran Elisenda Belenguer, autora de Neus Català, memòria i lluita; Ambra Laurenzi, presidenta del Comitè Internacional de Ravensbrück; Tiphaine Catalan, doctoranda a la Universitat de París 8 i Mercedes Yusta, professora d’història contemporània d’Espanya a la Universitat de París 8.
Català, que va morir el passat abril a l’edat de 103 anys, fou un dels símbols de la lluita antifeixista. Afiliada a les Joventuts Socialistes Unificades de Catalunya i després al PSUC, va travessar la frontera francesa amb 180 nens quan els franquistes van entrar a Barcelona el 1939. Durant la guerra del 1936-1939 havia col·laborat en la custòdia de nens orfes.
Ja a l’exili, va lluitar en la Resistència francesa amb el seu marit. Tots dos van ser capturats pels nazis i enviats a camps de concentració, on ell es va morir. Ella va estar al camp de Ravensbrück (Alemanya) fins al 8 de maig de 1945. Després va tornar a França, on va continuar militant en organitzacions antifranquistes. En tornar a Catalunya, va militar al PCC i a EUiA i no va deixar de lluitar mai pels drets i les llibertats i contra el feixisme.
Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot
Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.
Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.
Vicent Partal
Director de VilaWeb
Comentaris
Els subscriptors de VilaWeb poden comentar aquesta notícia, o bé llegir els comentaris que hi han fet els altres subscriptors i debatre-la amb ells , clicant ací.
Si encara no sou subscriptors, us en podeu fer clicant ací.
S'ha afegit la noticia a Favorits