De demà endavant, totes les benzineres d’Europa tenen l’obligació d’etiquetar els carburants amb la denominació que marca la nova normativa unificada. Hi ha companyies que no han esperat fins a l’últim dia i ja han afegit l’etiqueta complementària als subministradors, de manera que molta gent ja les deu haver vistes. Segons que explica Vicente Artigas, de l’Associació d’Estacions de Servei de Barcelona, als establiments de moment es conservaran els noms clàssics, de manera que conviuran les dues nomenclatures. Us expliquem els canvis, quins territoris han d’adoptar l’etiquetatge unificat i per quin motiu:

Què canvia?
D’ara endavant, l’etiquetatge de combustible es diferencia de manera clara entre benzina, gasoil i combustibles gasosos. Gràficament, això es diferencia amb un símbol circular per a la benzina, quadrat per al gasoli i rombe per als gasosos.

A més, cada grup és dividit en tot de codis, segons el tipus exacte de carburant. En total, tindrem deu combustibles diferents.

La benzina es dividirà en tres codis, segons la quantitat d’etanol que tingui el carburant. Si l’etiqueta diu E5 vol dir que és una benzina per a automòbils que accepten fins a un 5% d’etanol, si hi diu E10 és que n’accepta fins a un 10% i si hi diu E85 és que pot suportar fins a un 85%. Segons l’Associació d’Estacions de Servei de Barcelona, les benzines de 95 i 98 octans que trobem habitualment són E5.

En el cas del gasoli, la correspondència és semblant, però la lletra B fa referència a la quantitat de biodièsel del carburant. El gasoli B7 és per a aquells vehicles que accepten un gasoli amb un màxim d’un 7% de biodièsel i el B10 per als que n’accepten fins a un 10%. Hi ha una tercera etiqueta, XTL, que és per a automòbils que accepten dièsel parafínic o sintètic, que no és derivat del petroli. Segons l’Associació d’Estacions de Servei de Barcelona, el gasoli més habitual que trobem a les benzineres és el B7.

Finalment, el nou etiquetatge inclou quatre combustibles gasosos. L’H2 és hidrogen, CNG és gas natural comprimit, LPG és gas liquat del petroli i LNG és gas natural liquat.

Per què es fa el canvi?
L’objectiu és unificar la nomenclatura dels combustibles més enllà dels noms comercials dels carburants. Es vol facilitar que tothom sàpiga quin combustible és el més adequat per al seu vehicle, sobretot en els casos de combustibles menys habituals i menys coneguts pels usuaris. Per això els vehicles que es matriculin de demà endavant hauran de tenir un adhesiu al costat de la tapa del dipòsit amb el símbol i la denominació del combustible pertinent. Els concessionaris també hauran de mostrar aquesta informació d’una manera destacada en les característiques dels vehicles.

Quins territoris afecta?
El nou etiquetatge s’implantarà en els vint-i-vuit estats de la Unió Europea, els països de l’Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i a Macedònia, Sèrbia, Suïssa i Turquia.

El Regne Unit, enmig del procés del Brexit, encara ha d’adoptar el nou etiquetatge. Quan ja no formi part de la Unió Europea haurà de decidir què vol fer.

Podeu trobar més informació sobre el nou etiquetatge a la pàgina web oficial fuel-identifiers.eu.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb