Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

‘Som en una situació crítica, tocats de mort.’ El sector de la cultura va ser un dels grans perjudicats durant el confinament, quan van haver d’anul·lar totes les actuacions. Amb el desconfinament, van tornar les actuacions, tot i que amb moltes restriccions. I ara, quan començaven a agafar aire, s’han trobat amb el tancament total ordenat per la Generalitat de Catalunya en el paquet de restriccions per la covid. I això, quan pocs dies abans el govern havia declarat la cultura ‘bé essencial’. Un panorama negre per als treballadors del sector, que, organitzats en el Sindicat de Músics Activistes de Catalunya (SMAC!), l’Associació de Tècnics de l’Espectacle de Catalunya (ATEC) i el sindicat de tècnics Tecnicat, han convocat una protesta a les deu del matí davant el Departament de Cultura, a Barcelona, i davant els ajuntaments de tot el Principat.

‘La cultura és un bé essencial’: manifest dels treballadors del sector cultural

Albert Costa, portaveu del Sindicat de Músics, descriu uns treballadors al límit pels múltiples cops rebuts durant l’any. ‘Fa molts mesos que no cobrem, érem en una situació difícil i ara que començava a sortir alguna cosa hem rebut aquest torpede’, diu. Malgrat que durant l’estiu van fer algunes actuacions, gairebé totes les festes majors i els festivals de música es van anul·lar, de manera que a molts d’ells els queden pocs estalvis per a aguantar. Una crisi que ha fet mal en un sector ja de per si molt precari, per la temporalitat i la manca d’estabilitat laboral. Costa veu especialment insultant que el compromís del govern amb la cultura declarant-la bé essencial s’hagi esfumat tan ràpidament: ‘No pots anar improvisant, estem farts que no tinguin ni idea de què fer amb la cultura d’aquest país. Si fas unes restriccions, en el mateix moment que les anuncies has d’anunciar un paquet d’ajuts. I que siguin molt més alts dels anunciats dimarts. No pots posar noves restriccions sense acompanyar-les de protecció social.’

La Generalitat de Catalunya ha aprovat dues línies d’ajuts per al sector de la cultura. D’una banda, subvencions per a compensar les despeses de les empreses i entitats culturals a causa de les restriccions; i d’una altra, ajuts directes per a professionals i tècnics a qui els han anul·lat espectacles. Amb tot, aquests ajuts tampoc no satisfan Robert Ballester, vocal de Tecnicat. ‘Després de demanar-ho en moltes reunions, Cultura dóna ajuts directes, però són totalment insuficients’, lamenta. Tret dels tècnics teatrals, Ballester explica que normalment ja han de passar l’any bàsicament amb els diners guanyats a l’estiu, però enguany no han pogut estalviar i la seva supervivència econòmica depèn d’aquest rescat públic. Avisa que, ateses les circumstàncies, hi ha companys que han començat a deixar la professió.

D’altra banda, Ballester no veu adequat que, tenint en compte que el pressupost de la línia d’ajuts directes és de 3,6 milions d’euros i que difícilment arribarà a cobrir les necessitats de tothom que ho necessita, el requisit que es posi sigui el de no haver tingut ingressos de més de 18.555 euros entre gener i setembre: ‘Trobo que és una mica indecent que li arribi a algú que ha cobrat més de 2.000 euros el mes.’

‘També hi ha les subvencions per a les empreses, però això no arriba als treballadors’, afegeix. Un punt amb què coincideix Costa: ‘S’entén que hi haurà bona voluntat de les empreses i ens pagaran els diners de les anul·lacions, o hi haurà una obligació en aquesta subvenció que els caixets s’hauran de pagar? Perquè si no és així, el caixet de les actuacions que m’han anul·lat aquests dies no es pagaran.’

Renda bàsica universal i pagament de totes les actuacions anul·lades amb caràcter retroactiu

Amb la mobilització d’aquest matí, els treballadors de la cultura volen pressionar el govern per aconseguir les mesures que consideren justes per a subsistir mentre no puguin treballar: ajuts directes que permetin de ‘viure dignament’, pagament íntegre de totes les actuacions anul·lades o ajornades arran de les restriccions imposades o que s’imposin en un futur i una renda bàsica universal per a totes les persones del país. ‘No demanem només mesures per al sector de la cultura, demanem una renda bàsica universal per al conjunt de la població. Sense això no sortirem d’aquesta crisi, és una manera que es pugui sobreviure’, diu Costa.

A banda, les organitzacions convocants també demanen que es posi en funcionament la taula de treball interdepartamental de treballadors de la cultura aprovada pel parlament. Aquest, diuen, ha de ser l’espai on consensuar nous ajuts i futurs plans de recuperació cultural, però també ‘l’espai de treball col·lectiu que posi fi a la precarietat endèmica de les treballadores culturals’.

‘T’has preguntat de què viurem ara?’ El crit de socors del sector de la música al País Valencià

Les sales de música també es mobilitzen

Dilluns, les persianes d’una cinquantena de sales de música, com la sala Apolo, Razzmatazz, Luz de Gas, Meteoro, Tablao Cordobés, Sidecar, Bóveda i Salamandra, van aparèixer amb el lema ‘L’últim concert’, la data d’inauguració de la sala i l’any 2020 acompanyat d’un interrogant com a possible data de tancament. Una campanya per a denunciar les dificultats que passen.

Façana de la sala Apolo on s’anuncia el possible darrer concert. Fotografia: ACN.

Segons l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), passen per la situació ‘més crítica, més convulsa i incerta’ en el sector musical fins al moment, atès que fa prop de vuit mesos que pràcticament el 100% de les sales romanen tancades. ‘El sector de la música en directe és un dels més perjudicats per aquesta situació i, especialment, les sales de concerts’, destaquen.

Segons que ha precisat l’entitat, aquests espais tenen gairebé cinc mil treballadors directes, la majoria afectats per ERTO des de començament de març, un gran nombre de treballadors intermitents, autònoms i pimes que presten servei a l’activitat i un extensíssim nombre de músics, tècnics, segells discogràfics, fotògrafs, promotors i molts més professionals afectats en el tancament forçós. Durant aquests mesos, s’han anul·lat prop de 25.000 concerts, i les pèrdues que acumularan les sales de concerts fins a final d’any sumaran vora 120 milions d’euros. ‘Les sales suporten l’endeutament des de fa massa mesos, amb la incertesa que la possible data d’obertura genera en les empreses i els seus treballadors’, lamenten. A això, s’hi afegeixen les despeses fixes i l’absència d’ingressos, amb ajuts pal·liatius insuficients de les administracions públiques.

Amb motiu d’aquesta iniciativa, les sales ‘icòniques’ de l’estat espanyol s’uniran en un concert gratuït que s’emetrà en directe per internet el 18 de novembre a les vuit del vespre i que ‘podria ser l’últim concert’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.