El TSJC fixa un mínim del 25% de l’ensenyament en castellà a Catalunya

  • Educació recorrerà al Suprem contra la resolució i defensa que la llei Celaá la deixarà sense efecte

VilaWeb
Redacció
17.12.2020 - 11:58
Actualització: 17.12.2020 - 16:21

La sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha estimat parcialment un recurs del Ministeri d’Educació espanyol i ha establert un mínim del 25% de l’ensenyament en castellà a Catalunya, tot remarcant que l’ús actual és “residual”. La sala declara l’obligació de la Generalitat d’adoptar les mesures necessàries per a garantir que tots els alumnes rebin de manera “efectiva i immediata” l’ensenyament mitjançant l’ús vehicular normal de les dues llengües oficials en els percentatges que es determini, “que no podran ser inferiors al 25% en un cas i en l’altre”. El tribunal remarca que, a més de l’assignatura de castellà, cal fer en aquest idioma una altra matèria no lingüística de caràcter troncal.

El ministeri espanyol, a través de l’Advocacia de l’Estat, havia presentat un recurs contra diverses resolucions del Departament d’Educació en matèria d’ús de les llengües vehiculars en l’ensenyament. El tribunal conclou que de la documentació aportada i de la prova practicada “es desprèn que, en conjunt, l’ús vehicular de la llengua castellana en el sistema d’ensenyament de Catalunya és residual, o si més no així és en una part significativa de centres i grups docents”. Això significa, continua, una “infracció del marc jurídic vigent”.

El tribunal diu que cal fixar un ús vehicular mínim de les llengües oficials que “permetin de redreçar l’actual situació contrària a l’ordenament”, i fixa el mínim en el 25%, cosa que implica fer una assignatura troncal en castellà al marge de la pròpia de llengua castellana.

El ministeri també reclamava que es modifiquessin els impresos de preinscripció escolar perquè els pares tinguessin acreditat que el castellà seria vehicular en tots els cursos. La sala desestima aquesta petició perquè considera que amb el percentatge mínim del 25% ja es compliria l’ús de les dues llengües. A més, remarca que el principi de no discriminació dels alumnes per raó de la llengua establerta a l’estatut imposa un sistema d’una única línia bilingüe, un sistema que “exclou per la seva pròpia naturalesa la llibertat d’opció per part dels usuaris”. Així doncs, el fet que les inscripcions no incloguin l’opció de llengua vehicular no pot ser considerat il·legal.

Podeu consultar a continuació la sentència:

El Departament d’Educació recorrerà al Tribunal Suprem contra la resolució, tot i que sosté que una volta entri en vigor la llei orgànica de modificació de LOE (LOMLOE), la coneguda com a llei Celaá, “deixarà sense efecte” aquesta resolució del TSJC.

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha dit que la política educativa no la feien els jutges i ha lamentat que alguns pretenguessin de “retornar al passat”. També ha apuntat que la resolució “no tindrà cap efecte ni cap conseqüència”.

Rebuig de l’activisme cultural i polític

En un piulet, Òmnium Cultural ha deixat clar: “El català és la nostra llengua vehicular i un gran consens de país”, i ha dit que defensaran “sense descans” el model d’immersió lingüística, “garant de la cohesió social”. “Rebutgem les contínues interferències de l’estat espanyol en un model educatiu d’èxit!”, afegeixen.

Per la seva banda, Poble Lliure diu que dialogar amb un govern “progressista” no serveix “de res” amb “un estat en contra”. Per això, insta el govern de la Generalitat a desobeir la sentència i diu que “serà imprescindible l’organització del poble per a defensar l’educació en català”.

Endavant Barcelonès demana que la Generalitat “faci un acte de sobirania i desobeeixi” la resolució. “Ja n’hi ha prou de cedir terreny enfront dels tribunals espanyols, que a cada resolució demostren que ens volen morts com a poble. Ens hi va la llengua”, afegeixen.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any