De ‘Game of thrones’ a ‘Watchmen’ i ‘Chernobyl’: les quinze millors sèries del 2019

  • Us oferim un recull de les sèries de televisió que han marcat l'any

VilaWeb
Arnau Lleonart
30.12.2019 - 21:50
Actualització: 31.12.2019 - 20:28

L’any que acaba serà recordat per les sis setmanes que els seguidors de ‘Game of thrones‘ van aguantar l’alè durant la conclusió de la sèrie de televisió més premiada de la història. Més enllà de la guerra pel tron de Ponent, el 2019 ha donat hores d’entreteniment als amants de les sèries. Tot seguit us oferim un recull de les millors estrenes de sèries de televisió que ens ha deixat l’any:

‘Game of thrones’ (T.8)

L’estrena a HBO de la vuitena i última temporada de ‘Game of thrones’ va ser un dels temes de conversa més habitual del mes d’abril. Tal com ja havia passat en la temporada anterior, el guió de la sèrie ja no estava condicionat per les novel·les de George R. R. Martin, que encara no han arribat a aquest punt de la trama, de manera que hi havia una gran expectació per saber el desenllaç de la història. Amb només sis episodis, la sèrie va abordar la lluita dels vius contra els caminants blancs i el xoc final entre els exèrcits de Daenerys Targaryen i Cersei Lannister per a decidir finalment qui ocupava el tron de ferro.

‘Chernobyl’

La sèrie ‘Chernobyl’, produïda per HBO i Sky, va causar sensació per narrar la catàstrofe arran de l’explosió del reactor nuclear de Txornòbil, a Ucraïna, l’abril de 1986. La sèrie, de cinc capítols, mostra com la catàstrofe hauria pogut ser molt més greu sense l’actuació dels ‘liquidadors’, que van impedir una segona explosió d’uns efectes devastadors per a Europa tot i saber que moririen de manera dolorosa dies després de la seva intervenció a causa de la radiació. La sèrie també mostra els efectes polítics que l’explosió va tenir a l’URSS, atès que va evidenciar la distància amb la realitat dels càrrecs polítics.

‘Years and years’

També a HBO hi ha disponible ‘Years and years’, una distopia produïda per la BBC que ens mostra el pas dels anys en una família anglesa. La trama comença el 2019 i cada episodi fa salts endavant en el temps fins a arribar al 2034. La sèrie és un dur retrat de la degeneració de la societat i com, de mica en mica, es posen les bases per a l’ascens del feixisme al Regne Unit, representat per la figura de Vivienne Rook (Emma Thompson). La sèrie també ens mostra una crisi de refugiats ucraïnesos, la sortida de Grècia de la Unió Europea, la independència de Catalunya, una revolució d’extrema esquerra a Espanya que finalment desemboca en un govern d’extrema dreta i la hibridació d’éssers humans amb elements tecnològics.

‘The Crown’ (T.3)

Tot i que va ser estrenada el 2016, enguany Netflix ha publicat la tercera temporada de ‘The Crown’, una biografia de la família reial britànica que comença amb el casament de la reina Isabel II amb Felip d’Edimburg. La tercera temporada narra els fets entre 1964 i 1977, on destaquen les investidures de Harold Wilson i d’Edward Heath com a primers ministres, la mort de Winston Churchill, la catàstrofe d’Aberfa i l’estada a Gal·les del príncep Carles prèvia a la coronació com a príncep de Gal·les.

https://www.youtube.com/watch?v=vLXYfgpqb8A

‘Watchmen’

Després de ‘Game of thrones’, ‘Watchmen’ és l’estrena de més audiència de HBO. Darrere hi ha Damon Lindelof, autor d’un altre èxit, ‘Lost’, que va revolucionar el món de les sèries de televisió la primera dècada del segle XXI. Tot i que la sèrie es basa en els còmics homònims de DC, no es tracta d’una adaptació, sinó que s’ubica trenta-quatre anys després de la fi de la trama original. ‘Watchmen’ ens mostra una realitat alternativa dels Estats Units on els policies han d’amagar la seva identitat per l’alt nivell nivell de violència i on un grup de supremacistes blancs amenaça la societat.

‘Fleabag’

La comèdia dramàtica britànica ‘Fleabag‘ s’ha convertit en una de les sèries de l’any amb la publicació de la segona temporada tres anys després de la primera. L’èxit de la sèrie té un nom: Phoebe Waller-Bridge, actriu protagonista i guionista de la sèrie. Amb un humor àcid i sense complexos, ‘Fleabag’ aborda qüestions universals com l’amor, la família, la religió i la sexualitat en gran complicitat amb l’espectador, amb qui la protagonista comparteix reflexions trencant la quarta paret.

‘Marianne’

Després de l’èxit de ‘The Haunting of Hill House‘ Netflix ha tornat a encertar amb el terror amb ‘Marianne‘, una sèrie de producció francesa. La història ens posa en la pell d’Emma Larsimon (Victoire Du Bois), una novel·lista d’èxit que després d’haver acabat la saga de terror veu com el dimoni que ella ha escrit es manifesta en la realitat per forçar-la a continuar la història. La sèrie aconsegueix de crear un efectiu clima de terror sense abusar dels ensurts constants, un error on cauen sovint altres ficcions, que es combina amb les petites dosis d’humor provocat pel caràcter àcid de la protagonista. Val la pena destacar el paper brillant de Mireille Herbstmeyer, que posa els pèls de punta amb la seva interpretació de la senyora Daugeron.

‘Euphoria’

La cantant i actriu Zendaya ha deixat enrere el seu passat a Disney Channel interpretant una jove drogoaddicta a ‘Euphoria‘, el drama adolescent de HBO. Amb una cruesa que recorda ‘Skins’, cada episodi de la sèrie ens mostra la història d’una constel·lació de joves que pivota al voltant de Rue Bennett (Zendaya). Cadascuna de les històries narra un drama personal per problemes amb les drogues, el sexe, la violència o la imatge d’un mateix.

‘Sex education’

Amb un registre totalment diferent, una de les sèries adolescents de l’any de Netflix ha estat ‘Sex education‘. L’Otis (Asa Butterfield) és un adolescent fill d’una reputada terapeuta sexual, professió que ell intenta mantenir en secret mentre la mare analitza constantment els progressos que l’Otis fa en aquest àmbit. Tot i no tenir experiència personal en el món de la sexualitat, l’Otis acaba obrint una consulta on atén els problemes variats dels seus companys d’institut mentre es descobreix a si mateix.

‘Big little lies’ (T.2)

‘Big little lies‘ va ser una de les sèries més aclamades del 2017, fet que va portar HBO a llançar-se a la piscina amb una segona temporada, tot i l’oposició del director de la primera temporada, Jean-Marc Valléez, i que ja havien explicat la novel·la en què es basava. Tot i els mals presagis, HBO s’ha sortit amb la seva i ha aconseguit repetir l’èxit del 2017. La sèrie reprèn la història pocs mesos després d’on va quedar a la primera temporada i incorpora a l’elenc la guanyadora de tres premis Oscar Meryl Streep com a sogra de Celeste Wright (Nicole Kidman).

https://youtu.be/eOK4-eqt7zc

‘Succession’ (T.2)

La dèbil salut del multimilionari Logan Roy i el control del seu llegat en una família tant rica com desestructurada és el punt de partida de ‘Succession‘, que enguany ha estrenat la segona temporada. Un cop Roy acaba morint, la història ens mostra ara les dificultats per a gestionar l’imperi mediàtic de la família i les ambicions personals de cadascun dels familiars. El guió fa múltiples picades d’ullet a l’actualitat social i política amb qüestions com l’assetjament sexual, les notícies falses i la carrera de Connor (Alan Ruck), un dels fills de Logan Roy, per a convertir-se en president dels Estats Units a l’estil Donald Trump. Es pot veure a HBO.

‘The Mandalorian’

Disney+, la nova plataforma audiovisual del gegant nord-americà que no arribarà a la majoria dels països europeus fins al 31 de març, es va estrenar als Estats Units el 12 de novembre exhibint múscul amb un catàleg impressionant. A més de tenir els drets de tots els films, sèries i programes de Disney i les seves filials (20th Century Fox, Pixar Animation Studios, Marvel Studios, LucasFilm, Blue Sky Studios) la nova plataforma s’ha estrenat amb continguts originals com ‘The Mandalorian‘, una sèrie de la franquícia Star Wars. La trama s’ubica entre la caiguda de l’imperi de ‘El retorn del Jedi’ i l’adveniment de la Primera Ordre que vèiem a ‘El despertar de la força’. La sèrie s’ha fet especialment popular per l’aparició de Baby Yoda, un nadó de la mateixa espècie que el mestre Yoda que el Mandalorian ha de protegir.

‘Mira lo que has hecho’ (T.2)

Tot i passar força desapercebuda per la crítica, la segona temporada de ‘Mira lo que has hecho‘ fa un gir més en la divertidíssima comèdia familiar de Berto Romero disponible a Movistar+. Si en la primera temporada l’humorista de Cardona explicava el naixement del seu primer fill des d’un punt de vista autobiogràfic, la segona va més enllà amb una metaficció: narra l’experiència del mateix Berto gravant una sèrie sobre la seva paternitat. Per entendre’s, en aquesta segona temporada hi ha tres versions de la família de Berto Romero: la real, la de ‘Mira lo que has hecho’ i la de la ficció que s’enregistra en la trama de la sèrie.

‘Mindhunter’ (T.2)

Dos anys després de l’estrena de ‘Mindhunter‘, Netflix ha estrenat enguany la segona temporada del thriller policíac. La trama reprèn la història dels agents de l’FBI Holden Ford i Bill Tench i la psicòloga Wendy Carr, que s’entrevisten amb assassins en sèrie per entendre què els porta a cometre els seus crims. Entre els assassins i psicòpates que apareixen a la segona temporada hi ha Charles Manson, ideòleg d’una secta i autor intel·lectual del crim de l’actriu Sharon Tate i quatre persones més.

‘Barry’ (T.2)

L’humor negre i hilarant de ‘Barry‘ ha tornat a HBO amb l’estrena de la segona temporada, tan còmica i violenta com la primera. Barry (Bill Hader) és un ex-marine reconvertit en assassí a sou a qui encarreguen d’assassinar l’amant de la dona del cap de la màfia txetxena de Los Angeles. Tanmateix, quan l’investiga per assassinar-lo descobreix que és un actor amateur i queda encisat pel món de la interpretació.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any