La hisenda catalana un mes abans del referèndum: més treballadors, més oficines i més eines

  • Segons que va anunciar el secretari d'Hisenda de la Generalitat, l'ATC farà ara 'un salt molt important'.

VilaWeb
Redacció / ACN
30.08.2017 - 22:00
Actualització: 31.08.2017 - 07:59

Tal com ha anunciat el secretari d’Hisenda de la Generalitat, Lluís Salvadó, a partir de demà la hisenda catalana farà ‘un salt molt important’. Després de molts mesos de preparació, la feina feta prendrà forma i es veuran molts canvis, sobretot en l’ampliació de plantilla i de seus, i també en l’àmbit informàtic i de funcionament estructural.

Això, que té un contingut molt tècnic, agafa més imporància si tenim en compte que ja s’ha concretat en quin moment la hisenda catalana ha d’estar en disposició d’operar plenament com la d’un estat independent: quan entri en vigor la Llei de Transitorietat Política i Fundacional de la República. Com se sap, el text s’aprovarà abans de l’1-O, tal com han acordat Junts pel Sí i la CUP-CC, i la major part de disposicions seran vigents si en el referèndum guanya el sí a la independència. Aquest és el cas dels aspectes relacionats amb la hisenda, que a la llei s’especifica en el títol sisè de la llei, dedicat a les finances, què a l’article 80.1 estableix:

«La Generalitat és l’autoritat que exigeix al territori de Catalunya tots els tributs i totes les quotes i obligacions de tot tipus del sistema de seguretat social i de classes passives, així com qualsevol altre ingrés de dret públic, sense perjudici de les facultats atribuïdes per la Llei als ens locals. També realitza les actuacions derivades de l’aplicació dels tractats i convenis internacionals en matèria tributària, duanera i de seguretat social.»

Més funcions
Prèviament a tot això, l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) aquest setembre culmina el procés de desenvolupament de totes les competències autonòmiques en matèria d’hisenda, pas imprescindible. A partir de demà s’encarregarà de la recaptació executiva dels imposts propis i cedits –fins ara, a càrrec de l’estat espanyol–, d’impagaments d’organismes com el Servei Català del Trànsit –que gestiona 300.000 deutes anuals– i d’institucions com les quatre diputacions, els consells comarcals i alguns ajuntaments. I, a partir de l’octubre, gestionarà els 4.500 milions d’euros anuals que la Generalitat i les seves cent setanta empreses paguen a l’estat espanyol en concepte d’IRPF, IVA i cotitzacions socials.

L’ATC, doncs, canalitzarà el pagament d’aquests tributs a l’estat espanyol. A més, el Departament d’Economia i Hisenda té la voluntat de signar convenis amb més administracions perquè l’ATC pugui gestionar els imposts que aquestes paguen a l’estat espanyol.

Un dels canvis més complexos ha estat que l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) assumeixi la gestió dels imposts cedits de la Generalitat, que fins ara feien els registradors de la propietat. Així doncs, l’ATC farà funcions d’atenció i informació al contribuent, comprovació, liquidació i recaptació dels imposts sobre successions i donacions, transmissions patrimonials i actes jurídics documentats. De fet, 214 registradors de la propietat han passat a incorporar-se a l’ATC.

Oficines a tot el territori
Amb el desplegament de l’Agència Tributària s’obriran aquests dies catorze oficines pròpies: Terrassa, Sabadell, Granollers, Sant Feliu de Llobregat, Vilafranca del Penedès, Mataró, Manresa, Vic, Santa Coloma de Farners, la Bisbal d’Empordà, Figueres, la Seu d’Urgell, Reus, i Tortosa. Fins ara l’agència només disposava dels serveis centrals de Barcelona, situats a la Zona Franca; les tres delegacions de Girona, Lleida i Tarragona; i una oficina al Poblenou, que va obrir al febrer.

D’una altra banda, també obriran tretze oficines compartides amb administracions locals i supralocals que formen part de la xarxa Tributs de Catalunya. Seran a Berga, Móra d’Ebre, Valls, el Vendrell, Tremp, Solsona, Olot, Ripoll, Cervera, Viella, Vilanova i la Geltrú, Igualada i l’Hospitalet de Llobregat.

Ampliació de plantilla
Aquest mes d’agost ja ha començat l’ampliació de la plantilla de Tributs de Catalunya. S’hi han anat incorporant progressivament 256 nous treballadors, la majoria gestors tributaris i administratius, entre els 4.800 aspirants que es van presentar. En total, durant el setembre s’arribarà a 700 treballadors i a final d’any ja en seran 800. També, durant aquest curs començarà un nou procés de selecció amb l’objectiu de contractar 40 gestors tributaris i 24 inspectors tributaris.

Arran del vet del govern de Madrid a la possibilitat de contractar treballadors de l’agència tributària espanyola, el govern català ha treballat per ‘captar talent’ de més de vint màsters universitaris. Salvador també ha explicat que s’utilitzaran sistemes de formació a distància –o e-learning– ‘molt ambiciosos’ per a preparar els nous treballadors de l’agència.

L’e-Spriu, l’eina més potent, gestionarà tots els imposts
Per a poder fer aquest salt en les funcions durant el setembre, al més de juliol va entrar en funcionament la nova versió del programa e-Spriu –acrònim de Serveis i Processos per a la Relació Integral amb l’Usuari tributari. El programa G@udí, que fa quinze anys que funciona, de moment servirà per a continuar gestionant els imposts cedits, com l’Impost de Transmissions Patrimonials i el de successions. El primer tribut que es va incorporar al nou programa e-Spriu va ser la taxa sobre les begudes ensucrades, que va començar a aplicar-se al maig. L’e-Spriu permetrà que el govern recapti de manera gradual els imposts propis i cedits.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any