‘El mercader de Venècia’, l’obra de Shakespeare sobre el naixement de la banca, a la sala Versus Glòries

  • La companyia Dau al Sec proposa una adaptació del clàssic feta per Konrad Zschiedrich amb quatre actors: Sílvia Forns, Lolo Herrero, Mercè Managuerra i Damià Plensa

VilaWeb
Fotografia: Maria Alzamora.
Redacció
28.02.2019 - 16:00
Actualització: 28.02.2019 - 22:57

Els diners canvien les persones? Fins on som capaços d’arribar a conseqüència de les vicissituds del capital? La usura, la riquesa, l’odi recíproc de cultures que conviuen, la vulnerabilitat de l’estranger i la utilització perversa de la justícia són les bastides que construeixen els sistema capitalista i el naixement de la banca en aquesta obra de William Shakespeare que es pot veure a la Sala Versus Glòries del 27 de febrer al 24 de març.

Sílvia Forns, Lolo Herrero, Mercè Managuerra i Damià Plensa són els intèrprets d’aquesta obra que explora la turbulenta expansió del poder econòmic i el seu impacte en les relacions humanes. Per a fer-ho, Shakespeare situa l’obra en la rica ciutat-estat de Venècia, centre d’una prosperitat sense precedents a partir del segle XIV.

Fotografia: Maria Alzamora.

En l’obra, Bassanio demana tres mil ducats al seu amic Antonio, ric mercader de la ciutat de Venècia. Amb ells, vol provar d’obtenir la mà de Pòrcia, una hereva que només podrà casar-se amb qui passi la prova que el seu pare, abans de morir, va establir com a condició. Antonio, home d’èxit en els negocis, té tots els seus béns en mar i decideix que cercaran algú que els presti aquests diners. La indagació els porta fins a Shylock, un ric jueu que presta diners a retornar amb interès. Però en aquest cas el jueu els proposa un pacte diferent: si en el termini de tres mesos Antonio no salda el deute, Shylock tindrà dret a una lliura de la seva carn. El mercader, convençut que podrà pagar, signa l’aval.

El mercader activa una profunda complexitat de punts de vista que s’emmirallen i s’interrelacionen. Shakespeare salta de la comèdia a la tragèdia de manera vertiginosa, amb una ironia gens evident i altament eficaç per a retratar la totalitat del sistema social.

L’obra ha estat adaptada pel director i dramaturg alemany Konrad Zschiedrich, qui, especialment interessat en els conflictes d’aquesta naturalesa, ha treballat per construir una versió essencial que es concentra en els moviments del capital, el sentit dels diners. Ha versionat l’obra per a quatre actors, suprimint personatges innecessaris i evitant repeticions, avui dia innecessàries per a un espectador avesat als salts el·líptics. Per motius de força major, Zchiedrich no ha pogut acabar la direcció del muntatge i Mingo Ràfols l’ha culminat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any