28.09.2026 - 19:31
|
Actualització: 29.09.2026 - 02:07
Milers de persones han tallat l’avinguda Diagonal de Barcelona poc després de les set del vespre a l’altura del Palau de Congressos per exigir al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, solucions a la crisi de l’habitatge. Mentre la protesta es feia a l’exterior del recinte, blindat pels Mossos d’Esquadra, Sánchez era a dins en el context de la visita que ha fet avui a Barcelona.
Els manifestants han cridat consignes com ara “Maricarmen, no estàs sola”, “Vosaltres, rendistes, sou els terroristes” i “No vull deixar-hi el salari per a viure al meu barri”.
Els manifestants han tallat el trànsit cap a les 19.10 i han fet una crida a afegir-se a una vaga general per a “blindar” el dret d’accés a l’habitatge, que consideren amenaçat per l’especulació i els fons voltor.
‼️ Milers de persones tallen la Diagonal de Barcelona per exigir a Sánchez solucions a la crisi de l’habitatge.
🔶 Tots els detalls, ací ⬇️ pic.twitter.com/ec22HAIV0N
— VilaWeb (@VilaWeb) September 28, 2026
La manifestació s’ha fet arran de la crida del Sindicat de Llogateres a “col·lapsar” la ciutat per pressionar el govern espanyol en les negociacions del decret d’habitatge. De fet, avui al matí Barcelona s’ha despertat amb tres talls de trànsit.
Això comença! Necessitem ser moltes, tothom davant del Palau de Congressos (Zona Universitària) JA!! ❤️🔥 pic.twitter.com/5b3himp8OA
— Sindicat de Llogateres i Llogaters (@SindicatLloguer) September 28, 2026
Concretament, els manifestants exigeixen la renovació automàtica dels contractes de lloguer i que s’aturin els desnonaments de persones vulnerables.
La portaveu del Sindicat de Llogateres, Carme Arcarazo, ha advertit Sánchez que no acceptaran “engrunes” en el decret d’habitatge que el govern espanyol preveu d’aprovar demà i ha fet una crida a afegir-se a una vaga general si el text no incorpora les mesures que reclamen. “Hem vingut a dir-li que no volem engrunes, no volem una farsa”, ha dit durant la concentració. Segons ella, el govern espanyol voldrà presentar el text com un decret contra els desnonaments, però considera que probablement no ho acabarà essent.
El Sindicat de Llogateres reclama que l’anomenat “decret Maricarmen” inclogui la renovació automàtica dels contractes de lloguer, mesures estructurals per a aturar els desnonaments de persones vulnerables, la reforma de la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU) i la congelació de les actualitzacions dels lloguers vinculades a l’IPC. “A dotze hores d’aprovar-se aquest decret, som milers de persones per dir a Sánchez que no volem cap farsa. L’espurna no s’apagarà demà”, ha dit Arcarazo. També ha demanat a la ciutadania que participi en possibles noves mobilitzacions per continuar “pressionant” els poders econòmics.
La concentració ha estat convocada pel Sindicat de Llogateres i el Sindicat d’Habitatge Socialista de Catalunya, i s’hi han afegit més entitats, com ara la Plataforma Antidesnonaments.
La portaveu del Sindicat d’Habitatge Socialista de Catalunya, Gisela Bermúdez, ha dit que tot apunta que el decret de demà no resoldrà la “situació crítica” de l’habitatge. “Ens deixen una llista interminable de lleis inútils”, ha dit en referència al govern del PSOE, tot i que també ha lamentat que cap altre executiu no hagi estat capaç de “trencar les regles del joc”.