Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

Les exportacions van créixer d’un 5,5% interanual a Catalunya el novembre del 2020. Vet aquí una notícia molt bona que no hauria de romandre en silenci. Després de vuit mesos de taxes interanuals negatives, finalment el novembre supera la xifra del mateix mes del 2019. Això significa un pas, només un pas, cap a la normalització dels mercats que tant s’espera. I comença a treure el nas allò que sempre ha passat en les crisis: que Catalunya fa una recuperació més forta perquè té un pes industrial més gran. Tanmateix, cal mirar la xifra en el context de l’estat espanyol. El mes de novembre les exportacions catalanes han estat un 26,6% del total de l’estat i han crescut d’un 5,5%, com dèiem. Bé, si fem un petit exercici i restem el pes de les vendes exteriors de Catalunya a les de l’estat espanyol, resulta que, al novembre, les exportacions a la resta de l’estat han davallat de gairebé un 4%. Una diferència molt notable en l’evolució, de gairebé 10 punts.

Val a dir que la diferència d’aquest mes envers els anteriors la trobem en els “vehicles de motor i altres materials de transport”, que agafen més del 70% de la variació, en termes absoluts, de les exportacions del novembre sobre l’any anterior. És un sector molt volàtil i en situació difícil, com  demostra el fet que les exportacions acumulades fins al novembre hagin baixat d’un 25% en relació amb l’any anterior. Fent un pas més i concentrant-nos en el novembre, fa goig de contemplar els epígrafs d’activitat interanual: dels onze en què es divideix la informació estatística, només tres –agricultura, energia i tèxtil– apareixen amb signe negatiu, mentre que la resta ja el tenen positiu. Això vol dir que, al marge de la importància dels cotxes, la millora s’ha escampat en més sectors. Això és interessant, perquè, en mesos anteriors, la gran majoria de sectors –per no dir tots, llevat dels productes agroalimentaris– tenien nombres vermells.

Quant a la destinació geogràfica, la concentració de la variació també es palesa en el fet que entre Alemanya i la Xina capten el 60% de l’augment de les exportacions, el 34% i el 26%, respectivament. El cas de la Xina és espectacular, perquè el pes de les exportacions al novembre és gairebé del 5% sobre el total, molt a la vora del que te el Regne Unit. Quant al creixement acumulat fins al novembre, hi ha un augment del 58%. Per cert, és l’únic país en aquesta situació, perquè a la resta els creixements acumulats encara són negatius, llevat de Suïssa, on és del 0,7%. Cal afegir que la baixada més important acumulada és del 25% al Regne Unit.

Aquestes són les dades. Però n’hi ha per a fer salts d’alegria? Malauradament, sembla que no. Haurem d’esperar encara una mica més. Parlo amb Joan Romero, conseller delegat d’Acció, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat, i em comenta que les xifres del novembre s’han de valorar amb detall. “L’augment en la venda de cotxes a l’estranger, sobretot a Alemanya, té a veure amb el fet que durant el novembre van sortir moltes partides encallades i això ha fet créixer les vendes. Jo esperaria a veure com ha anat el desembre, per valorar si l’augment té continuïtat. Fins llavors, aconsellaria prudència per les bones xifres del novembre.” Sí que veu clar que la situació millora i que el 2021 les exportacions tornaran a créixer “a un ritme de dos dígits”. A tall de curiositat em diu que, malgrat que les estatístiques no se’n fan gaire ressò, la demarcació de Lleida és l’única de Catalunya que té una xifra acumulada d’exportacions fins al novembre superior a la de l’any 2019. “És només de l’1%, però em sembla molt important”, afegeix.

De l’altre punt important de les exportacions del novembre, el de les que van cap a la Xina, en parlo amb Marc Oliveras, responsable de l’Àrea de Coneixement i Estratègia de PRODECA, l’empresa pública del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat. Em comenta que el creixement es deu als productes carnis, sobretot el porcí, a causa de la pesta que van tenir a la Xina a final de l’any 2019. “El cas és que a la Xina hi hem exportat productes per un total de 2.275 milions, dels quals un 52% correspon al sector carni. Cal valorar que les exportacions catalanes a la Xina de productes del porc han crescut d’un 153% durant aquests onze mesos”, em precisa.

En definitiva, cotxes i productes del porc acaparen el gruix del creixement de les exportacions del novembre. Però també és cert que la majoria de sectors ha exportat més que no l’any anterior. Com diu Joan Romero, encara no és hora de fer un castell de focs, però sí que sembla que la cosa s’encara una mica millor i, enmig de tantes males notícies, és bo, de tant en tant, de celebrar-ne una de bona.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.