ACN Viladecans.-Alumnes de sisè de primària i de primer d’ESO de quatre escoles de Viladecans (Baix Llobregat) s’han convertit durant el mes d’octubre en els alumnes del futur. Aquests centres educatius han testat els prototips de dos software tecnològics impulsats a través del projecte europeu IMAILE, que promou noves eines de futur a les aules. Pares i professors han conegut com funcionen els prototips amb els quals han treballat els alumnes. Dues plataformes que han permès la personalització de l’aprenentatge, donar itineraris diferents segons les capacitats de cada alumne, i alhora reforçar-les amb materials que el professor ha considerat convenient. El gerent de la Fundació Ciutat de Viladecans i docent, Joan Bassolas, ha explicat a l’ACN que aquest software també permet “una tutoria intel·ligent”, ja que recull durant l’escolarització de l’alumne tota la seva informació, com està treballant, i si detecta qualsevol anomalia ho fa saber al docent i també als pares. L’objectiu és personalitzar l’aprenentatge de cada estudiant per tal d’incrementar la seva motivació i el seu èxit educatiu.

Joan Bassolas ha comentat que des de fa temps a la localitat existeix una inquietud educativa i s’havia detectat “la no existència d’una plataforma d’ensenyament personalitzat”, que els va portar a fer una crida al mercat que donés resposta a aquesta necessitat. D’aquí el naixement d’aquestes propostes. El gerent de la Fundació Ciutat de Viladecans també ha remarcat que quan tenen l’oportunitat sempre estan darrera “de portar innovació a les escoles”, ja que la seva intenció és que Viladecans sigui “un ecosistema innovador en el món educatiu”. El projecte IMAILE està impulsat per un partenariat d’ens públics i privats, entre els quals hi ha l’Ajuntament de Viladecans, de set països europeus i finançat amb 3,8 milions d’euros pel Programa Marc de la Unió Europea. Es tracta del primer procés de compra pública precomercial en la història d’Europa en l’àmbit educatiu. És a dir, que s’ha subvencionat a empreses d’arreu d’Europa per crear una plataforma educativa innovadora, exercint com una mena d’incubadora que permeti la creació d’un software que en el futur es pugui comercialitzar i estigui a l’abast de les escoles de qualsevol país europeu per incorporar-lo al seu projecte pedagògic. En el procés, s’han anat fent diferents seleccions durant més de tres anys atenent a les diferents fases i dels onze aspirants inicials han quedat dues propostes, que són les que ara es proven a les escoles participants, tant de Viladecans com de les ciutats de Halmstad (Suècia), Konnevesi (Finlàndia) i Magdeburg (Alemanya). Les dues propostes finalistes són la d’un consorci català format per l’editorial Edebé i l’empresa multimèdia Mydocumenta, amb el software anomenat AMIGO i la de l’start-up finlandesa Almerin, amb el software Yip Tree.El paper del professoratAquest programari innovador també té en compte la participació activa de docents i alumnat per promoure l’educació personalitzada en les assignatures de ciències, tecnologia i matemàtiques, conegudes com a STEM. El professorat ha estat l’encarregat de dirigir els continguts de les plataformes, les taques i l’ordre per desenvolupar-les. La professora de l’Institut Viladecans VI, Olga Díaz, ha destacat “el feedback” que es produeix amb els alumnes quan han utilitzat aquestes plataformes. “Podem comprovar el temps que triga un alumne a fer un exercici o a comprendre una lliçó”, ha afegit. Aspectes que, segons la docent, ajuden a reforçar les necessitats que tingui aquell alumne. Olga Díaz també ha insistit en la necessitat d’explicar a les aules l’ús de les noves tecnologies. En aquest sentit, la professora ha comentat que molts alumnes desconeixen que deixar-se la sessió oberta tant de la plataforma educativa com de les xarxes socials implica un risc, “oblidant que les seves dades estan a l’abast de qualsevol i això com a professor és una tasca que també hem d’explicar”. El docent Héctor Viñado, de l’escola Sagrada Família de Viladecans, ha explicat que avui dia per l’alumnat “el canal tecnològic els hi és més familiar, ells funcionen d’una forma molt intuïtiva, i permet un aprenentatge més competencial, i no només treballen la memorització”. Viñado considera que a nivell comunicatiu és com “l’alfabetització d’avui dia, en un món on es necessita resoldre problemes i ser flexibles i, per això, aquestes plataformes ajuden a un aprenentatge que entrena aquestes capacitats”, ha conclòs.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]