ACN Barcelona.-La formació permanent dels mestres pot tenir un efecte positiu similar al de la reducció de ràtios a l’aula. Aquesta és una de les conclusions d’un informe de la Fundació Bofill i l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) que recull l’evidència científica d’uns 200 treballs internacionals al voltant de la formació del professorat. Segons l’informe, la formació del professorat té, en general, un impacte positiu que es transforma a la pràctica amb un millor rendiment educatiu dels alumnes. En canvi, adverteix que les formacions poc adreçades a continguts concrets i amb programes genèrics poden tenir un efecte nul i en canvi, les formacions més concretes, per exemple, d’estratègies per l’aprenentatge de determinats temes, són més efectives.

Segons Núria Comas, una de les autores de l’informe, recomana a les administracions que s’entenguin les formacions com un ”cicle més ampli” de transformació dels centres i que comencin amb una diagnosi pel que es vulgui transformar, per després implementar els canvis que es requereixin. Comas també insisteix que cal al final, avaluar les diferents formacions i els seus efectes per detectar quins són els elements que la fan més ”efectiva”. En aquest sentit, creu que la planificació de la formació permanent ha de tenir sempre en compte les necessitats del centre i de l’alumnat i estar ”íntimament” vinculat a aquests conceptes, ja que tindrà conseqüències en la formació que s’ha de fer. Per garantir l’èxit de les formacions, diu Comas, cal també deixar temps als mestres per ”reflexionar” i poder introduir els nous aprenentatges a l’aula, per tant, garantir-ne la transferència. En aquest sentit, Comas assegura que els cursos que ofereixen més oportunitats als docents de reflexionar o fer seguiment al llarg del temps, fins i tot amb la figura del ‘coach’, tenen una major efectivitat que d’altres, ja que s’assegura a la implantació de les accions proposades. Aquest fet va també lligat a la necessitat que les formacions estiguin ”alineades” amb el centre. Comas alerta que les que no s’alineen amb el centre, les seves necessitats o els estàndards que demana l’administració competent no tenen efectes positius i fins i tot ”podrien tenir-ne de negatius”. Per contra, com ”més ben inserit està el contingut” en el context de centre o sistema, més probabilitats hi ha de ser ”exitosa”. ‘Mestres que aprenen: què funciona en la formació permanent del professorat’ és un dels informes que la Fundació Bofill i Ivàlua han tirat endavant dins el cicle ‘Què funciona en educació?’, i es presenta aquest dimecres.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb