‘On tenim l’acte electoral del passat Onze de Setembre? Només en les ments perverses de la gent que ha pres aquesta resolució’. Amb aquesta contundència s’ha expressat aquest divendres el president de l’ANC, que ha qualificat ‘d’impròpia’ la decisió de la junta electoral espanyola d’obligar a TV3 a compensar els partits no independentistes per la cobertura informativa de la Via lliure. Sànchez està convençut que la junta electoral espanyola no pren la decisió per ‘ignorància’, sinó per ‘mala fe’ i ha afirmat que a Espanya ‘no només es viu un estat d’excepció informativa, sinó també d’excepció democràtica’. ANC i Òmnium Cultural han fet una crida a la ciutadania perquè no miri TV3 diumenge a la tarda.

De manera conjunta, ANC i Òmnium Cultural demanen als catalans ‘que se senten ofesos’ amb la decisió de la junta electoral espanyola que no sintonitzin TV3 entre les 16h i les 19h, l’espai que la cadena està obligada a reservar per retransmetre actes dels partits no independentistes. A més, les dues entitats sobiranistes han demanat a aquests partits que renunciïn a ‘beneficiar-se’ de la decisió de la Junta Electoral. ‘Apel·lem a la seva conducta democràtica, a la seva responsabilitat amb la llibertat informativa, al seu sentit comú, a la seva objunta electoral espanyolativitat, a la necessitat que els partits democràtics no s’acullin a la porta que els ha obert la junta electoral espanyola i renunciïn a tenir una retransmissió d’un acte electoral’, ha assenyalat Sànchez.

Tant ell com el president d’Òmnium, Quim Torra, han tornat a negar el caràcter partidista de la Via Lliure i han criticat durament la decisió de la Junta Electoral Central, que ‘trenca la normalitat d’aquesta campanya’. ‘Quan hi ha un esdeveniment de centenars de milers de persones, se suposa que té interès informatiu’, ha remarcat Sànchez per justificar la decisió de TV3 de retransmetre en directe la mobilització. Per a Torra, ‘és impossible d’acceptar i d’entendre’ que la junta electoral espanyola transformi una convocatòria ‘apartidista de les entitats civils en la que no es demanava el vot en una compensació a partits que demanen el vot’.

ANC i Òmnium han recordat que la Junta Provincial de Barcelona ja havia desestimat qualsevol compensació als partits no independentistes per la retransmissió de la Via Lliure, ‘ja que deixava clar que ni ANC ni Òmnium participaven en les eleccions i que la demanda d’una República Catalana i de la independència són conceptes prou amplis per no ser considerats de campanya’. Un cop els recursos ‘van viatjar 600 quilòmetres fins a Madrid’, el canvi de criteri s’ha fet evident. ‘No crec que sigui per ignorància, sinó per mala fe’, ha opinat Sànchez.

Per al president de l’Assemblea, Espanya viu una ‘situació d’excepció democràtica’, un cop les ‘ments perverses, democràticament parlant’ de la Junta Electoral Central han obligat a TV3 a compensar els partits que no es van sumar a la manifestació del passat Onze de Setembre. ‘És una decisió impròpia’, ha afegit. Segons Torra, l’Estat fa servir la Junta Electoral Central ‘per amenaçar i coaccionar les llibertats i els drets més fonamentals’.

Pluralitat als mitjans de comunicació

La roda de premsa d’aquest divendres a la seu d’Òmnium Cultural ha anat acompanyada de la presentació d’un estudi sobre la pluralitat informativa als mitjans de comunicació, elaborat pels advocats de ‘Drets’. Segons les conclusions d’aquest estudi -que s’ha enviat al Síndic de Greuges-, ‘els mitjans de comunicació estatals no compleixen la llei, ja que la Constitució fixa el pluralisme polític com un dels requisits de la informació’.

L’estudi compara el nombre de tertulians independentistes amb els que no ho són en diferents mitjans de comunicació, tant catalans com espanyols. Entre d’altres surten avaluats els programes ‘estrella’ de Telecinco, La Sexta, Antena 3, TV3, Cadena SER, COPE i RNE, al costat de TV3, 8TV, Catalunya Ràdio i RAC-1. Segons aquest informe, en les setmanes prèvies a la campanya un 96% dels tertulians que van participar en les cadenes estatals estaven en contra de la independència, pel 4% que hi estava a favor. La situació està molt més ‘equilibrada’ als mitjans catalans, on un 52% dels tertulians estava en contra de la independència pel 48% a favor. La comparativa també s’ha fet a partir dels articles publicats per diferents diaris de tiratge espanyol amb resultats similars.

En aquest sentit, Jordi Sànchez ha volgut trencar una llança a favor de TV3, criticada per molts partits polítics unionistes pel ‘biaix ideològic independentista’. ‘Prou de demagògia de dir que la TV pública manipula’, ha indicat en referència a la retransmissió de la Via Lliure. ‘La Diada també va ser retransmesa per cadenes privades’, ha afegit.

A Els Matins de TV3 van participar 15 tertulians ‘independentistes’ per 11 que no ho eren; a 8 al Dia de 8TV ho van fer 12 independentistes per 24 que no ho eren; a El Món a RAC-1 18 independentistes per 16 que no ho eren; i a El matí de Catalunya Ràdio 15 independentistes per 15 que no ho eren.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb