L’ampliació de l’aeroport del Prat continua encallada després de tres reunions

  • Els consistoris i el govern català creuen que no és possible definir de forma "precisa" el futur de l'aeroport abans del 30 de setembre, data límit marcada per Aena

VilaWeb
EFE
21.07.2021 - 21:39

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat (Baix Llobregat) continua encallat malgrat que ja s’han fet tres reunions tècniques sobre la matèria els dies 8, 15 i 21 de juliol, en les quals han participat la Generalitat, que ha convocat aquest grup de treball, el govern català, Aena i ajuntaments de la zona.

Després de la tercera reunió d’avui s’ha elaborat un document de síntesi, no definitiu, al qual ha tingut accés EFE i que divideix en tres grups els temes tractats: qüestions organitzatives, aeronàutiques i ambientals.

En aquestes trobades s’ha apostat per atreure més vols intercontinentals -aparellats a major “activitat econòmica i turisme de qualitat”-, fet que la Generalitat veu “imprescindible” i l’Ajuntament de Barcelona titlla de “bon objectiu estratègic”.

No obstant això, segons la síntesi d’aquest document, els consistoris i el govern creuen que no és possible definir de forma “precisa” el futur de l’aeroport abans del 30 de setembre, data límit en la qual el consell de ministres ha d’aprovar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) per al lustre vinent.

De fet, alguns consistoris han reclamat d’ajornar l’aprovació del DORA, cosa que Aena ha considerat que no és possible perquè el termini ve determinat per llei. També s’ha tractat la necessitat de consultar a la Comissió Europea si finalment s’avala la proposta d’Aena, que passa per allargar 500 metres la tercera pista del Prat i envair la Ricarda, un estany situat al Delta del Llobregat, espai protegit per la xarxa europea Natura 2000.

Sobre aquest tema, s’ha acordat consultar a la CE abans de tramitar el Pla Director. En aquesta qüestió Aena ha coincidit amb les administracions, encara que ha alertat que això allargaria l’aprovació del citat pla director, que normalment ja es triga dos anys a concretar.

Sobre la proposta d’Aena de compensar amb 280 noves hectàrees les 45 hectàrees del Delta que es perdrien a causa de l’ampliació, s’assumeix que es tracta d'”un document inicial” que ha de coordinar-se amb “els plantejaments en curs per part de la Generalitat”, en cas que finalment s’accepti allargar la tercera pista.

D’altra banda, la Generalitat ha definit com a “estratègiques i imprescindibles” inversions en alta velocitat en els aeroports de Barcelona, Girona i Reus, si bé aquestes partides ha de fixar-les Adif i no Aena.

Alejandro González: “Els empresaris fan un xantatge amb l’ampliació de l’aeroport”

Els Ajuntaments de Gavà, Castelldefels i Viladecans han urgit, al seu torn, a consolidar el model de pistes segregades, que limita l’impacte acústic per a veïns de zones limítrofes a l’aeroport, fet sobre el qual s’han mostrat favorables la Generalitat i Aena. Les diferents fonts consultades per EFE indiquen que la primera trobada, d’unes tres hores de durada, va servir perquè Aena exposés la seva proposta d’ampliació.

En la segona reunió, de quatre hores, les diferents administracions van prendre la paraula i van exposar els seus dubtes, sent els ajuntaments del Prat i el de Barcelona els que van mostrar una posició més reticent als plans d’Aena.

D’acord amb les fonts consultades, la Generalitat s’ha limitat a jugar un paper d’àrbitre i no ha pres una posició clara respecte a allò plantejat pel gestor aeroportuari, participat en un 51% per l’estat.

En aquestes reunions hi han participat representants dels ministeris de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana i de Transició Ecològica i Repte Demogràfic; d’Aena, de les conselleries de Territori (englobada en Vicepresidència) i Acció Climàtica, i dels ajuntaments de Barcelona, el Prat, Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi.

Per al dia 29 està prevista una nova reunió, en aquest cas amb la participació dels consistoris de Reus i Girona i d’Adif, per explorar si una eventual ampliació és possible amb el concurs dels dos aeroports situats en aquestes localitats, cosa que Aena no veu viable.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any