Laia Abril presenta ‘On Abortion’ a Foto Colectania, el seu premiat projecte visual sobre el dret a l’avortament

  • La sèrie és el primer capítol d’un projecte de llarg abast de la fotògrafa al voltant de la misogínia

VilaWeb
Redacció
28.03.2019 - 17:00

El centre Foto Colectania de Barcelona acaba d’estrenar l’exposició ‘On Abortion’ de la jove fotògrafa Laia Abril. El projecte és fruit d’una investigació visual sobre l’avortament al món, on documenta i conceptualitza els perills i danys causats a les dones per falta d’accés a l’avortament de forma legal, segura i gratuïta. A través de fotografia, objectes, vídeos i instal·lacions, Abril recorre al passat per ressaltar la llarga i contínua erosió dels drets reproductius de les dones fins els nostres dies.

Avui en dia, tot i que hi ha mitjans per facilitar un avortament segur i eficient, encara hi ha dones que continuen utilitzant mètodes casolans, il·legals i arriscats: cada any, 47.000 dones de tot el món moren per falta d’accés a l’avortament. Aquesta preocupant radiografia va empènyer a Laia Abril a començar la seva investigació sobre la misogínia per aquí. ‘No era conscient de la gravetat de les conseqüències de no tenir accés a l’avortament, amb els milers de dones mortes, dones a la presó o forçades a ser mare’, remarca.

Tot i això, reconeix que com a fotògrafa ha tingut dificultats per explicar la problemàtica algunes de les seves capes no són visuals. Ja sigui perquè són pràctiques estigmatitzades o senzillament perquè formen part de la intimitat, la fotògrafa ha hagut de complementar les fotografies amb altres materials obtinguts durant la seva recerca. ‘El text, els objectes, les instal·lacions d’àudio i de vídeo, són elements que vaig recuperant, que són part d’un puzle i que formen un mapa conceptual sobre aquesta qüestió’, explica.

Per tot plegat, ‘On abortion’ no és una exposició fotogràfica en sentit clàssic sinó un projecte fet a base d’instal·lacions. Per això a vegades l’exposició té un aire entre gabinet de curiositats vuitcentista i instal·lació contemporània. Hi ha fotos d’instruments utilitzats per practicar avortaments, primitius mètodes anticonceptius, instruments mèdics ginecològics… Per últim, la mostra inclou també les denominades ‘fotonovel·les’ o històries il·legals, retrats de dones i la narració de les seves dures experiències amb l’avortament.

Així, el projecte agrupa més de mig centenar d’històries d’arreu. És un mapa conceptual de les repercussions de no tenir accés a l’avortament en el món. La fotografia és la base però va sempre acompanyada de text, ja sigui en format entrevista o com a part de l’investigació, així com d’instal·lacions d’àudio i vídeo. A més totes les fotografies s’han fet en blanc i negre. Sobre aquesta decisió, Abril explica: ‘l’avortament és un tema tant visceral que devia treballar amb el blanc i negre perquè el reportatge fos dur sense imatges evidents’.

Una sèrie premiada

L’any 2016 Laia Abril va presentar el primer capítol de la sèrie ‘A History of Misogyny’ al certament de fotografia Les Rencontres d’Arles. Allí hi va guanyar el Prix de la Photo Madame Fiagaro-Arles i la Beca Fotopress. El fotollibre homònim que es va editar el 2018 va guanyar, al seu torn, el Best Book Award Aperture-Paris Photo i ha estat nominat al Deutsche Borse Award, un premi que es fallarà el proper 16 de maig.

Segon capítol: les violacions

Mentrestant, Abril ja treballa des de fa un any en el segon capítol de la seva sèrie fotogràfica. Es diu ‘On Rape’ i versa sobre la violació. El treball ja ha estat guardonat amb el Visionary Award de Tim Hetherington Trust i s’exhibirà a Les Filles du Calvaire el 2020. A més, la fotògrafa ja té el cap dues noves línies de treball per seguir ampliant la seva recerca al voltant de la misogínia.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any