ACN Banyoles.-La prova pilot per incentivar el reciclatge d’envasos al Pla de l’Estany ha conclòs amb 4.434 bosses escanejades amb el sistema de QR i la participació de 1.042 nuclis familiars. Són les dades definitives d’una experiència que s’ha fet durant tres mesos a la comarca per incrementar el reciclatge mitjançant recompenses amb una moneda virtual, els “reciclos”. Cada unitat equival a 50 cèntims d’euros bescanviables per participacions de números de loteria o aportacions a ONG. La mitjana de recompenses per família ha estat de 9,72 ‘reciclos’.

En la prova pilot, s’han escanejat 4.434 bosses amb el codi QR a partir del qual s’ha fet el seguiment fins a la planta de triatge. En total, hi han participat 1.042 nuclis familiars (més de 2 persones per habitatge de mitjana). Són les dades d’una experiència que ha durat tres mesos i que, segons els organitzadors, ha estat molt positiva. Fa uns dies es van donar les dades provisionals. El procés de reciclatge comença quan el participant, que prèviament ha rebut un ‘kit’ amb 20 bosses i etiquetes, consulta el web de Reciclos des del mòbil per saber els productes que poden anar al contenidor groc. Un cop té la bossa plena, l’usuari la tanca i hi enganxa l’etiqueta amb el QR que permet fer-ne el seguiment. Quan aquesta arriba a la planta de reciclatge, s’escanegen els codis i es valora la qualitat del reciclatge.Des de la mateixa plataforma web, l’educador mediambiental es pot posar en contacte amb l’usuari i indicar-li si ha comès algun error o si el procés s’havia fet bé. En aquest segon cas, el participant rep una compensació en forma de “reciclos”, que equival a 50 cèntims d’euro. Aquests “reciclos” es poden bescanviar per participacions de número de loteria o aportacions a ONG de la comarca, entre d’altres. Cada família participant ha rebut de mitjana uns 9,72 “reciclos” com a compensació de la feina ben feta. Els impulsors sostenen que les indicacions al mòbil, les respostes des de la planta de reciclatge i els “reciclos” de recompensa són una bona fórmula per augmentar el compromís dels usuaris a reciclar més i millor. L’empresa que ha ideat el projecte, Blue Room Innovation, creu que ha estat un “èxit” perquè ha “reforçat els valors de la sostenibilitat” i sobretot “el compromís dels ciutadans amb el reciclatge”. En aquest sentit, l’organització treballa per donar continuïtat a la campanya i implicar a més nuclis familiars catalans. El projecte ha comptat amb el suport del Consell Comarcal del Pla de l’Estany i de la Brava Beer.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb