La Plataforma per la Llengua exigeix a Vueling que prengui mesures contra la discriminació lingüística

  • El govern i el parlament balears també han demanat explicacions a la companyia

VilaWeb
Redacció
16.11.2017 - 17:41
Actualització: 16.11.2017 - 23:20

La Plataforma per la Llengua ha demanat a Vueling que obri un expedient a un comandant d’un dels seus vols per un cas de discriminació lingüística. L’entitat demana que estudiï a fons per què el comandant, juntament amb dos agents de la Guàrdia Civil, van obligar a abandonar un avió dues passatgeres que s’havien adreçat en català a una hostessa. Dilluns VilaWeb va publicar el cas i més tard una de les afectades va acudir a la Plataforma per la Llengua per explicar els fets i denunciar una vulneració dels seus drets lingüístics.

‘La Plataforma per la Llengua conclou que aquest cas és una clara vulneració dels drets lingüístics d’aquestes dues passatgeres i que van ser discriminades i expulsades per raó de llengua, fet que implicaria una il·legalitat’, ha dit en un comunicat, després de parlar amb Vueling per saber la seva versió. També ha presentat algunes propostes per millorar la gestió lingüística de la companyia aèria. ‘Esperem que alguna d’aquestes iniciatives es puguin posar en marxa abans d’acabar l’any’, diu el text.

L’organització recorda que al Principat l’estatut consagra l’oficialitat de la llengua catalana en l’article 6.2, que també prohibeix qualsevol discriminació pel fet d’usar-la. D’aquesta oficialitat del català i prohibició de discriminar-ne l’ús se’n deriven un seguit d’obligacions per al sector públic i per al privat. Entre més, l’article 34 de l’estatut preveu que totes les persones tenen el dret de ser ateses, oralment i per escrit, ‘en la llengua oficial que elegeixin en llur condició d’usuàries o consumidores de béns, productes i serveis’ i que ‘les entitats, les empreses i els establiments oberts al públic a Catalunya estan subjectes al deure de disponibilitat lingüística en els termes que estableixen les lleis’.

No és pas cap cas aïllat
Un usuari de Vueling ja va formular una queixa a la Plataforma per la Llengua el 2016. Havia estat obligat a parlar en castellà a una hostessa per poder accedir al lavabo de l’avió. ‘És recurrent que la nostra entitat rebi queixes lingüístiques que succeeixen als aeroports’, diu la plataforma. Precisament, segons que diuen, els darrers casos registrats (quatre en un any i mig) han passat en vols entre Barcelona i les Balears, dos territoris de parla catalana i on, per tant, la tripulació dels vols hauria d’estar preparada, si més no, per a entendre la llengua del país.

El govern i el parlament demanen explicacions
La consellera de Cultura, Participació i Esports balear, Fanny Tur, escriurà una carta a Vueling demanant explicacions. ‘S’adoptaran les mesures necessàries per a continuar treballant en la garantia dels drets dels ciutadans de les Illes’, diu en una nota.

A la junta de portaveus del parlament, el portaveu del PSIB, Andreu Alcover, ha dit que troba bé que s’investigui. Laura Camargo, portaveu de Podem, ha assenyalat que si la versió de la dona és certa la sanció hauria de ser molt forta. I el portaveu de MÉS per Mallorca, David Abril, ha dit: ‘S’hauria de sancionar perquè la gent té el dret de ser atesa en la seva llengua.’

El portaveu de Ciutadans, Xavier Pericay, ha dit: ‘Si ha passat tal com es denuncia és condemnable, però si és un muntatge, és igual de condemnable.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any