La música com a figura retòrica del vi

La distribuïdora de vi Vila Viniteca, una de les més importants d’Europa, nascuda al costat de la basílica de Santa Maria del Mar de Barcelona, cada dos anys celebra un esdeveniment internacional titulat ‘La música del vi’. No es tracta pas de cap concert, sinó d’un aplec dels cellers que representa aquesta empresa, en què els creadors fan conèixer les darreres anyades. Sempre m’havia demanat per què anomenaven d’aquesta manera aquest aplec. Enguany, en rebre la invitació, vaig entendre com jugaven amb la comparació. Deia un text: «A diferència dels vins corrents que es mostren estàtics i invariables, com si fossin una foto, els grans vins es desenvolupen en el temps com una melodia de notes canviants. Harmònics o dissonants, el seu èxit és la seva capacitat d’emocionar. Alguns dels millors compositors han confiat en nosaltres per donar a conèixer les seves obres.»

La música com a plataforma de llançament d’emocions

Fent un salt i passant de la figura retòrica a l’experiència sensitiva, de fa molts anys que el sommelier Josep Roca ha cercat aquest diàleg amb la música en els seus tasts, com a element que potencia l’emoció del moment, l’emotivitat del tast. Explicava en una entrevista: «…Vaig conèixer un violinista, Vladímir Kunça, amb qui ens vam fer molt amics. Un dia el vaig convidar a tocar en un tast que vaig fer al centre Isaac el Cec de Girona [avui centre Bonastruc ça Porta]. Era una manera de tastar no pas analítica sinó experiencial. Aquell primer tast d’aquesta mena el vaig fer amb el quartet de corda d’en Vladímir. I em va cridar l’atenció que hi hagués gent que es posés a plorar. En un fet així et demanes: ‘Carai, què passa aquí?’ En tot cas, vaig entendre que havia anat bé, que tenia un sentit, que agradava, que el lloc tenia unes condicions de recés i de sonoritat fantàstiques. Fou la primera vegada que vaig fer el tast ‘Sis vins sentits’.»

El vi com a espai d’acompanyament musical

El binomi funciona i, la música, quan va amb el vi, ja sigui pel recurs lingüístic o per la melodia, en potencia un tast concret. De fet, també hi ha exemples on el vi, la vinya, el celler, són el marc que permet amplificar la música que s’hi sent. Aquest és el cas de Vinyasons, un cicle de concerts nascut amb la complicitat de diferents cellers i que començarà el divendres 29 de juny i s’allargarà fins el 10 d’agost. El concert inaugural serà al celler Codorniu, on actuarà el Quartet Melt i Hanfris Quartet, dos dels grups vocals a capella més populars del panorama musical actual.

Els cellers participants es concentren en les DO Penedès, DO Alella, DO Empordà i DO Pla de Bages. I hi trobem una programació variada amb cantants com Judit Neddermann, Gemma Humet, Paula Valls i Núria Graham. A més, s’aposta per nous talents com Magalí Sare i Marina Tuset. D’altra banda, el pianista i compositor Marco Mezquida també hi actuarà dues vegades, una acompanyat de la coreògrafa Sol Picó. Les experiències VinyaSons Ametller Origen inclouen el concert, la degustació de vins, el menú gastronòmic i una visita al celler una hora abans.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb