La mar bat un rècord de temperatura a Mallorca: 33 graus davant la boia de la Dragonera

  • La boia ha registrat 33,02 °C, més d’un grau per damunt de l’anterior màxim, enmig d’un nou episodi de calor marina extrema a la Mediterrània

VilaWeb
05.08.2026 - 19:47
Actualització: 05.08.2026 - 20:22

La temperatura superficial de la mar davant la Dragonera ha arribat avui als 33,02 °C, un valor sense precedents en aquesta estació de mesurament i més d’un grau superior al rècord anterior i que significa un rècord absolut de la Xarxa Exterior de Boies. La dada s’ha registrat a les 16.00 a la boia de Port de l’Estat situada davant la costa occidental de Mallorca.

La temperatura ha pujat ràpidament durant el dia. A les 9.00, la boia marcava 29,94 °C; al migdia ja havia superat els 32 °C, i a les 16.00 ha assolit el màxim de 33,02 °C. El registre anterior era de 31,87 °C, assolit l’agost del 2024.

El servei meteorològic d’IB3 ha qualificat la dada de “tan sorprenent com preocupant”. La boia de Maó també ha tornat a superar àmpliament els 30 °C, tot i que no hi ha batut cap rècord. Els 33 graus registrats a la Dragonera són una mesura puntual de la temperatura de l’aigua a la boia i no representen la mitjana de tota la mar balear. Tanmateix, el valor confirma la persistència d’un escalfament excepcional a la Mediterrània occidental, que ja havia començat molt abans de l’estiu.

A final de juny, la temperatura mitjana superficial de la Mediterrània havia arribat als 26,63 °C, uns 2,6 graus per damunt dels valors habituals per a aquella època de l’any, segons dades difoses per l’AEMET.

La situació actual continua una tendència que els organismes científics observen de fa anys. El 2025, la regió de les Illes va registrar la temperatura superficial marina mitjana anual més alta de tota la sèrie disponible, amb 20,7 °C. Aquell any hi va haver onades de calor marines molt intenses i prolongades, i la boia de la Dragonera ja va arribar als 31 °C el primer de juliol. El mateix informe del Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB) calcula que la Mediterrània s’ha escalfat a un ritme mitjà d’uns 0,4 °C per dècada entre el 1982 i el 2025, amb diferències importants segons la zona. El 2025, la conca va acumular 190 dies sota condicions d’onada de calor marina.

Aquest estiu també ha estat marcat per temperatures atmosfèriques excepcionalment altes. El juny va tenir una temperatura mitjana de 24,5 °C a les Illes, 2,3 graus per damunt de la normal, i va ser el quart juny més càlid d’ençà que van començar els registres, el 1961.

Quines conseqüències pot tenir?

Una mar tan calenta sotmet els ecosistemes a un estrès considerable. Les onades de calor marines poden alterar els cicles reproductius, afavorir la mortalitat de gorgònies, coralls i més organismes, perjudicar les praderies de posidònia i facilitar l’expansió d’espècies pròpies d’aigües més càlides.

L’augment de temperatura també redueix la capacitat de l’aigua per retenir oxigen i intensifica l’estratificació: les capes superficials, més calentes, es barregen menys amb les aigües profundes. Això pot limitar l’arribada de nutrients i oxigen a determinades zones i alterar el funcionament de tot l’ecosistema marí.

A més, una Mediterrània excepcionalment calenta aporta més humitat i energia a l’atmosfera. Això no implica automàticament que hi hagi aiguats, perquè calen més ingredients meteorològics, però pot alimentar precipitacions més intenses quan arriben episodis d’inestabilitat, especialment a final d’estiu i a la tardor.

El rècord de la Dragonera és, per tant, una dada local i puntual, però s’inscriu en un fenomen molt més ampli: l’escalfament accelerat de la Mediterrània i la repetició d’episodis marins extrems que abans eren molt menys freqüents.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor