02.07.2026 - 16:33
|
Actualització: 02.07.2026 - 16:41
La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la gota freda del 29 d’octubre de 2024 manté la comissió rogatòria enviada als Estats Units per a intentar d’obtenir informació dels missatges de WhatsApp de José Manuel Cuenca, aleshores cap de gabinet de Carlos Mazón.
Però la via no permetrà de recuperar el contingut de les converses. Les autoritats nord-americanes han informat que WhatsApp no conservava els missatges dels usuaris, de manera que no podia lliurar les converses que ja havien estat eliminades del telèfon de Cuenca. El problema s’origina pel fet que Cuenca va tornar a la Generalitat el mòbil corporatiu restablert de fàbrica, sense dades ni aplicacions, i els tècnics judicials no han pogut recuperar-ne les converses del dia de la gota freda.
Sobre això, Cuenca ha sostingut que no va esborrar expressament els missatges, sinó que la informació es va perdre durant un canvi de terminal i que posteriorment va reinicialitzar l’aparell abans de tornar-lo.
La magistrada havia demanat informació sobre les comunicacions de Cuenca amb Mazón, amb l’ex-consellera Salomé Pradas, amb l’ex-secretari d’Emergències autonòmic Emilio Argüeso i amb més càrrecs públics. Ara tan sols podrà obtenir, si WhatsApp encara les té, les dades dels interlocutors, la data i l’hora de les comunicacions. Això pot servir per a confirmar si hi va haver contacte entre dues persones, però no per a saber què es van dir.
La jutgessa considera que aquestes metadades continuen essent útils perquè alguns testimonis han negat comunicacions, han dit que no les recordaven o no n’han aportat el contingut. La prova podrà fixar, si més no, l’existència d’un missatge o d’una comunicació en un moment determinat.
El contingut de les converses només es podria incorporar a la causa si algun dels participants encara en conserva una còpia i la lliura voluntàriament. Això inclou Mazón. La jutgessa li ha demanat expressament que aclaresca si aportarà els seus missatges de WhatsApp i els registres de telefonades del 29 d’octubre de 2024; Mazón havia condicionat aquesta decisió a la resolució sobre la seua situació processal.
La comissió rogatòria es manté perquè Cuenca hi va consentir el 16 de gener. Però, sense les converses guardades per Mazón, Cuenca o qualsevol altre interlocutor, la investigació només podrà establir que hi va haver comunicació, però no pas el contingut dels missatges.