Sota la direcció d’Eladio Jareño, la televisió pública espanyola ha sofert un procés de degradació accentuada aquests últims mesos amb nombrosos episodis de censura, informacions silenciades i manipulacions. A més, la voluntat del consell d’administració de controlar i vigilar els correus electrònics dels periodistes per a afrontar un suposat ‘augment d’atacs de ciberseguretat’ ha fet esclatar una guerra darrerament entre els treballadors i la direcció.

L’últim episodi d’aquesta deriva ha estat la dimissió de l’editora de TVE al País Valencià, Arantxa Torres. Segons que va explicar la Cadena SER, Torres va presentar la dimissió irrevocable perquè la direcció havia censurat l’emissió del vídeo en què es veia la secretària de Comunicació del govern espanyol, Carmen Martínez Castro, dient als pensionistes que es manifestaven a Alacant: ‘Vénen ganes de fer-los una botifarra de collons i dir-los “us foteu”.’ Ho va recollir La Sexta.

De fet, el 24 d’abril, una delegació del consell d’informatius de TVE va fer una conferència al Parlament Europeu en què va denunciar la indefensió dels periodistes en els casos de manipulació. Ara les institucions europees estudien el cas i podrien fer un toc d’atenció al govern espanyol. Els professionals han reiterat en molts comunicats les ingerències que han de suportar dia a dia, les manipulacions dels informatius i les ordres polítiques de la direcció de la cadena.

L’usuari de Twitter Xavier Galve ha aplegat en un fil de piulets un centenar de casos, recollits en diversos mitjans de comunicació, que han esquitxat el prestigi de TVE. Entre l’abril i el juny del 2017, per exemple, el consell d’informatius va denunciar setanta casos de manipulació.

El procés d’independència i la corrupció del PP
El consell d’informatius també va demanar la dimissió de la cúpula de TVE per la cobertura ‘esbiaixada’ dels fets que passaven a Catalunya l’octubre passat. Durant el primer d’octubre, la cadena no va emetre cap especial informatiu sobre Catalunya ni va informar sobre el resultat del referèndum. En canvi, el 8 d’octubre sí que va fer un seguiment detallat de la manifestació convocada pels partits unionistes i les entitats espanyolistes al centre de Barcelona.

El programa ‘Informe semanal’ va utilitzar música de L’exorcista en un reportatge en què presentava unes declaracions de Puigdemont a Catalunya Ràdio. I també va emetre una peça sobre la ‘presó permanent revisable’ enfocada de manera que seguia l’argumentari del PP per a defensar-ne l’aplicació.

El 12 de febrer, el Canal 24h va traduir malament, per escrit, un comunicat de l’ANC. En comptes d”accions valentes’, va escriure ‘violentes’, en un context social, polític i mediàtic d’acusacions de violència per a justificar el delicte de rebel·lió contra els dirigents independentistes catalans. L’ANC va anunciar accions legals contra la cadena.

L’informatiu, el ‘Telediario’, tampoc no ha defugit les crítiques pel tractament de la confessió de l’ex-secretari general del PP valencià Ricardo Costa sobre el finançament irregular del partit, ni de les acusacions de l’ex-ministre espanyol Rodrigo Rato contra l’executiu de Rajoy per haver ‘conspirat’ contra ell per a tancar-lo a la presó. També van fer cas omís de la dissolució de la direcció del PP del País Valencià per a col·locar una gestora al capdavant del partit a causa dels casos de corrupció.

Sobre els atemptats de Barcelona i Cambrils, TVE va utilitzar imatges d’arxiu de les protestes contra l’atac a la redacció del setmanari francès Charlie Hebdo sense especificar que no foren preses aquell dia a Barcelona. Després va silenciar la xiulada contra el rei espanyol en la manifestació de rebuig als atemptats. No fou l’únic cas d’omissió. Abans del referèndum, TVE va ocultar els càntics franquistes en una manifestació per la unitat d’Espanya que va fer-se a Madrid.

Silenci envers TVE, linxament contra TV3
Malgrat les denúncies dels periodistes, la majoria dels diaris de Madrid no han criticat o han parat poca atenció a la deriva i a la manca de pluralitat de TVE. Alhora, s’han dedicat a difamar TV3 i a dilapidar els serveis informatius de la televisió catalana per un suposat afavoriment de les posicions independentistes. Tanmateix, les acusacions de parcialitat i de voler amagar l’unionisme, amb el PP i Ciutadans alimentant aquestes tesis de fa anys, topen amb la realitat i amb els informes, com ara els del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, que indiquen que TV3 dóna veu a totes les opcions polítiques.

La pressió sobre TV3 va créixer notablement a l’octubre a causa de la tensió política. Els professionals van denunciar l’intent d’ingerència amb l’aplicació del 155, però finalment els mitjans públics van restar fora de l’abast de la intervenció, tot i la dura oposició de Ciutadans. Durant la campanya electoral, quan els mitjans públics funcionen per quotes que responen al resultat objectiu de les eleccions anteriors, la premsa espanyola va continuar atacant TV3. El linxament contra la televisió catalana contrasta amb el silenci sobre la caiguda en picat del prestigi de TVE.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]