El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

La Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat que Aena mantinguin el calendari de les inversions relacionades amb la connectivitat i l’ampliació de l’aeroport de Barcelona després que l’operador anunciés al juny que tenia previst de retardar les seves actuacions a causa de la crisi sanitària.

En un comunicat, l’organització creu que la situació actual presenta ‘una oportunitat’ per a fer un seguit de millores que són ‘necessàries’ i que tindrien ‘menors afectacions respecte a un moment de plena recuperació’. Per la Cambra, aquestes actuacions passen per la construcció d’una nova terminal satèl·lit, que permetria d’incrementar la capacitat de l’aeroport i l’ampliació de la tercera pista per acollir més vols intercontinentals.

Per la Cambra, ‘és important transmetre aquest missatge’ perquè Aena ha de redactar pròximament el Document de Regulació Aeroportuària (DORA), que definirà les actuacions per al període 2022-2026. Entre les accions més destacades, Aena ja té prevista una inversió de 5.000 milions d’euros als aeroports de Barcelona i Madrid.

Per l’organització, ‘cal treballar perquè l’aeroport del Prat creixi segons un escenari de creixement qualitatiu mig/alt i esdevingui un hub de companyia de llarg recorregut, que mantingui el seu domini com a principal aeroport en nombre de connexions intraeuropees’. En paral·lel, la Cambra creu que els aeroports de Girona, Reus, Sabadell i Lleida han d’aportar valor afegit en àmbits d’especialització, formació i suport.

Actuacions que la Cambra veu ‘necessàries’

El projecte més important per a la Cambra és la construcció d’una terminal satèl·lit que permeti d’incrementar la capacitat nominal de l’aeroport de 55 milions de passatgers a 70 milions. Aquest espai permetria descongestionar la T1 i la T2, que aquests darrers anys pràcticament han arribat a la seva capacitat màxima. La segona gran actuació és l’ampliació de la tercera pista per a ampliar la cobertura de vols intercontinentals.

En aquest sentit, la Cambra destaca que cal tenir en compte l’impacte ambiental que tindria aquesta actuació, ja que afectaria directament la zona natural de la Ricarda. Per altra banda, Aena hauria d’arribar a una entesa amb els ajuntaments del Prat i Gavà i proposar mesures compensatòries per a renaturalitzar les àrees que pertanyen al Delta del Llobregat, a més d’analitzar quins efectes tindrà això sobre l’operativa de les grues del port.

A més, la Cambra esmenta el projecte de la ciutat aeroportuària, que ha de funcionar com un centre de serveis i negocis que incorpori totes les necessitats del sector aeronàutic. En aquest sentit, apunta que ‘caldria assegurar l’inici de la seva construcció perquè el seu desenvolupament serà previsiblement gradual i lent’. Finalment, la Cambra remarca la importància de completar l’arribada del servei de Rodalia a la Terminal 1.

Projectes a la resta d’aeroports

En el mateix comunicat, la Cambra diu que la seva opció inclou una xarxa d’infrastructures ‘descentralitzada i interconnectada’. És per això que demana de connectar els aeroports de Girona i Reus amb el de Barcelona aprofitant la línia de gran velocitat.

Per altra banda, recorda que l’aeroport de Sabadell necessita ‘una actualització de les infrastructures i millora de serveis’ per continuar essent un referent de l’aviació en general’. Per la Cambra, totes les propostes ‘no només contribuirien a la recuperació econòmica, sinó que també serien un impuls al desenvolupament de futur’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.