17.07.2026 - 21:20
|
Actualització: 17.07.2026 - 21:54
El Tribunal de Cassació francès ha suspès provisionalment l’euroordre dictada per l’Audiència espanyola contra Josu Urrutikoetxea. La màxima instància judicial francesa considera que hi ha risc que sigui jutjat a l’estat espanyol per uns fets pels quals ja ha estat processat i absolt a l’estat francès.
La decisió no tanca definitivament el procediment d’extradició, però impedeix que la petició espanyola entri en vigor ara com ara. El cas tornarà al Tribunal d’Apel·lació de París, on una nova composició haurà de revisar-lo i decidir si reclama més informació a l’Audiència espanyola abans de pronunciar-se. L’euroordre havia estat dictada el desembre passat pel jutge de l’Audiència espanyola Santiago Pedraz, arran d’una ampliació de la causa vinculada a les Herriko Taberna. Pedraz sostenia que Urrutikoetxea havia estat un dels màxims dirigents d’ETA entre el 2002, quan va passar a la clandestinitat, i el maig del 2019, quan va ser detingut a l’estat francès.
Per fonamentar l’acusació, el jutge espanyol es basava en documents trobats en el moment de la detenció, en la participació d’Urrutikoetxea en les converses entre ETA i representants del govern espanyol i en la lectura del comunicat de dissolució de l’organització. Tanmateix, el Tribunal de Cassació considera que la petició espanyola és massa inconcreta. Segons la resolució, l’euroordre es limita a afirmar que Urrutikoetxea va dirigir ETA durant disset anys, però no precisa prou els fets que se li atribueixen, ni quan ni on van passar, ni quina va ser exactament la seva participació.
El tribunal també recorda que Urrutikoetxea ja ha estat jutjat dues vegades a l’estat francès per fets situats dins aquest mateix període i que en tots dos procediments va ser absolt. El 2021, el Tribunal Penal de París el va declarar innocent en relació amb els anys 2011-2013. A començament de juliol, el Tribunal d’Apel·lació de París també el va absoldre de l’acusació d’haver format part d’ETA entre el 2002 i el 2005.
Aquesta darrera absolució havia obert la porta a reprendre el lliurament a l’estat espanyol, perquè els tribunals francesos havien condicionat l’extradició al tancament de totes les causes pendents a França. L’Audiència espanyola havia reclamat Urrutikoetxea per quatre procediments, però la justícia francesa solament havia acceptat d’extradir-lo per la causa de les Herriko Taberna i per l’atemptat contra la caserna de la Guàrdia Civil de Saragossa del 1987.
Ara, però, el Tribunal de Cassació considera que la sala que va autoritzar l’euroordre no va complir prou bé la seva funció de control. Segons la resolució, hauria hagut de demanar informació complementària a l’Audiència espanyola abans de validar la petició. La defensa d’Urrutikoetxea sosté que la decisió dóna estabilitat temporal a la seva situació. El seu advocat, Laurent Pasquet-Marinacce, calcula que el nou examen del cas pot trigar encara cinc mesos i sis.
Urrutikoetxea continua en llibertat sota control judicial a Iparralde. Durant els judicis francesos, ha admès que va ser membre d’ETA, però ha negat que en fos el màxim dirigent durant els períodes que li atribuïa l’acusació. També ha defensat que, aquells anys, la seva activitat era orientada a cercar una sortida negociada al conflicte i no pas a dirigir accions armades.
La nova sala del Tribunal d’Apel·lació de París haurà de decidir ara si demana més precisions a l’estat espanyol i si manté, modifica o rebutja definitivament l’euroordre. Fins aleshores, el lliurament queda aturat.