Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

Demà farà deu anys que HBO va estrenar el primer episodi de Joc de trons, la sèrie de televisió basada en la saga de novel·les fantàstiques Cançó de gel i foc, de George R. R. Martin. La primera emissió del capítol als Estats Units va tenir una audiència de 2,2 milions d’espectadors que va variar poc durant la primera temporada –xifres no gaire destacables, especialment en relació amb la inversió per cada episodi–, però que no va deixar de créixer a mesura que avançava la trama, fins al punt de convertir-se en l’èxit d’audiència més gran de la història del canal. Més enllà de les xifres, Joc de trons va aconseguir una cosa més important: crear un fenomen cultural a bastament conegut fins i tot per qui no va mirar mai la sèrie. Per HBO, la sèrie va ser clau per a atreure milions de nous subscriptors al canal i, encara més important, va servir de palanca per a l’expansió com a plataforma de televisió a demanda a tot el món.

Traïcions, assassinats i salvatges blaus rere un mur: les històries reals de ‘Joc de trons’

Gràcies a l’èxit de la sèrie, HBO va aconseguir que molta gent se subscrivís al seu canal per mirar Joc de trons i, de pas, s’enganxés a moltes de les altres sèries que oferia. Amb tot, els directius d’HBO eren conscients que haver fonamentat bona part del creixement en l’atractiu d’una sèrie era una fulla de doble tall des del punt de vista empresarial. Què passaria quan s’acabés la sèrie? Serien capaços de mantenir els subscriptors enganxats a Joc de trons o tindrien una fuga d’espectadors poc interessats en la resta d’oferta? El canal va provar d’aturar el cop amb una campanya activa de promoció d’altres grans sèries del seu catàleg, però segons el rànquing anual d’audiència de la revista especialitzada Variety, el 2020 HBO va tenir un 38% menys espectadors que el 2019, any que es va acabar Joc de trons. La caiguda encara va ser més forta en la franja d’audiència entre 18 anys i 49, on Joc de trons era especialment forta: un 52% menys d’espectadors.

Tenint en compte això, no és estrany que anys abans de l’episodi final HBO comencés a desenvolupar altres sèries derivades, basades en el mateix món de fantasia creat per George R. R. Martin però que expliquessin noves històries. Amb tot, els creatius són molt conscients que les expectatives marcades per Joc de trons són molt altes i, de fet, HBO va acabar anul·lant una nova sèrie protagonitzada per l’actiu Naomi Watts i de la qual ja s’havia enregistrat un episodi pilot.

La sèrie, que tenia com a títol provisional Bloodmoon, s’ambientava uns deu mil anys abans dels fets narrats a Joc de trons. HBO no va arribar a donar gaires detalls de la trama, però va definir-la com “una crònica de la caiguda del món des de la daurada Edat dels Herois fins a la seva hora més obscura”. D’acord amb el que s’explica als llibres, aquesta època dura vora quatre mil anys: comença amb el pacte entre els primers homes i els fills del bosc i acaba amb la invasió àndala de gran part de Ponent des d’Essos. A més, durant l’Edat dels Herois va tenir lloc la Llarga Nit, època en què el món es va sumir en un hivern que va durar dècades i van sorgir els temuts caminants blancs, que van causar un conflicte que va extingir pràcticament tota la humanitat.

‘House of the dragon’

Imatge promocional de ‘House of the dragon’.

Tenint en compte que la preqüela protagonitzada per Naomi Watts va quedar descartada, ara mateix el projecte basat en l’univers Joc de trons més avançat és House of the dragon, una altra preqüela. En aquest cas, es remunta tres-cents anys abans dels fets de Joc de trons i mostra el principi de la fi de la casa Targaryen. Es basa en la novel·la Foc i sang i explica la història del rei Viserys I, que interpretarà Paddy Considine. L’acompanyaran Olivie Cooke en el paper d’Alicent Hightower, Emma D’Arcy com a la princesa Rhaenyra Targaryen i Matt Smith com a príncep Daemon Targaryen. Segons que expliquen les novel·les, després de la mort del rei Viserys, tant Rhaenyra com Daemon en van reclamar el tron, i va començar així una guerra civil coneguda com la Dansa dels dracs. A banda, també s’han anunciat els noms d’Steve Toussaint, Eve Best, Rhys Ifans i Sonoya Mizuno.

La sèrie és creada per George R. R. Martin mateix i Ryan Condal i en un principi s’ha previst una temporada de deu episodis, però no es descarta que s’allargui amb més temporades. La producció ha començat aquest mateix mes d’abril i s’espera que la filmació comenci a l’estiu, de manera que l’estrena no es preveu abans del 2022.

De les poques coses que se’n saben és que apareixeran molts més dracs que els tres que vam veure a Joc de trons. De fet, l’única imatge disponible de la nova sèrie són aquests dissenys de dracs fets públics pel compte oficial de Twitter de Joc de trons:

En una entrevista a The Telegraph, l’actriu Olivia Cooke va explicar que la manera com House of the dragon abordarà la violència contra les dones serà molt diferent de la manera com ho feia Joc de trons, motiu pel qual va rebre moltes crítiques. “No em sentiria còmoda formant part d’un projecte que té violència indignant i gràfica contra les dones sense cap motiu, només perquè sigui seductor per a alguns espectadors. Vaig tenir la sort de llegir-ne els guions i han canviat força respecte a les primeres temporades de Joc de trons. No crec que fossin gaire llestos tornant a incloure res així”, va dir.

Per què ‘Joc de trons’ no és pas una sèrie feminista?

‘Els contes d’en Dunk i l’Egg’

Un altre projecte en desenvolupament és una sèrie basada en la sèrie de llibres Els contes d’en Dunk i l’Egg, uns relats curts de novel·la de cavalleries escrits per George R. R. Martin. En un origen era prevista la publicació d’una desena de relats, però per ara només se n’han publicat tres: El cavaller errant, L’espasa lleial i El cavaller misteriós.

Cronològicament, s’ubiquen uns noranta anys abans de Joc de trons i comencen durant el regnat de Daeron II Targaryen. Els protagonitzen Ser Duncan l’Alt, un cavaller errant també anomenat Dunk el totxo, perquè tot i ser alt i fort no és gaire intel·ligent, i l’Egg, un nen de nou anys entremaliat que li fa d’escuder. En Dunk va néixer al Cau de Puces, el barri més pobre de Desembarcament del Rei, i va créixer sense saber res dels seus pares, però Ser Arlan Cavaller de la Moneda el va recollir i li va ensenyar les arts de la cavalleria fent-lo el seu escuder.

‘Flea bottom’, ‘10.000 ships’ i ‘Sea snake’

Justament, una altra de les sèries derivades anunciades és Flea bottom, ambientada al Cau de Puces. D’aquest projecte, tot el que se’n sap és la ubicació: el paupèrrim districte d’on van sortir altres personatges de la saga com Davos Seaworth, Clayton Suggs o Gendry.

Un altre projecte engegat és 10.000 ships, que explica l’odissea de la princesa Nymeria de Rhoynar, que va haver de fugir amb el seu poble en deu mil vaixells després d’haver perdut una guerra i que van passar grans penúries pel camí.

Finalment, també tenim Sea snake (també coneguda amb el títol 9 voyages), que d’aquesta darrera tríada de sèries derivades és l’única de la qual s’ha conegut un responsable: Bruno Heller, creador de sèries com The mentalist i Rome. Aquesta sèrie sembla que segueix les aventures per les mars de Lord Corlys Velaryon, marit de Rhaenys Targaryen, que era conegut amb el malnom de la Serp Marina, igual que els seus vaixells. Aquest personatge és contemporani dels fets narrats a House of the dragon, de manera que no seria descartable una interrelació entre les dues sèries més estreta que amb la resta d’històries creades per George R. R. Martin.

Sèrie d’animació

Cal tenir en compte que tots aquests projectes són en fases de desenvolupament inicials, de manera que no és gens descartable que els acabin anul·lant, com ja va passar amb Bloodmoon. Tampoc no és clar que vegi la llum el projecte que va publicar The Hollywood Reporter: una sèrie d’animació basada en Joc de trons. Segons el mitjà, HBO ha contactat amb diversos guionistes per proposar-los de fer una sèrie d’animació que mantingués el to adult de la resta de projectes. Amb tot, deixa clar que encara no s’ha tancat cap acord i que podria ser que no es fes.

Els llibres, al calaix

Més enllà de les múltiples sèries de televisió, George R. R. Martin encara té pendent d’acabar la saga literària Cançó de gel i foc, origen de tot plegat. Tot i que la sèrie d’HBO es basa en les novel·les fantàstiques, a partir de la sisena temporada la trama televisiva va superar els llibres. El llibre que sembla més pròxim és Vents d’hivern, que segons que ha dit és la seva ocupació principal, però fa anys que n’ajorna la publicació. La darrera vegada que va donar una data va ser aquest febrer, en una entrada al seu blog, on explicava que el 2020 li havia servit per a escriure molt i esperava acabar-lo enguany, però que encara li quedaven centenars de pàgines i preferia no fer prediccions.

Després, encara li quedaria escriure Somni de primavera, darrera novel·la de la saga. Segons que va explicar, no començarà a escriure Somni de primavera fins a haver acabat Vents d’hivern, i llavors decidirà si enceta aquest llibre o bé es decanta per la segona part de Foc i sang –que també té pendent– o per escriure més relats d’Els contes d’en Dunk i l’Egg.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.